22 juli 2018

sten & fouchet

I fel sällskap (inbunden)

Det kom ett signerat rec.ex och en deckare passar ju alltid i sommartid! I fel sällskap av Viveca Sten är nionde delen i hennes serie Morden i Sandhamn. Jag har läst de två första böckerna i den serien, och var det inte mer av just Sandhamn då? Nu är Sandhamn nästan helt borta ur boken. Det är inte heller mord som står i centrum i denna deckare, även om det finns ett par stycken. Istället är det Mina som försöker undkomma Andreis, hennes make som misshandlat henne svårt. Hon måste skydda både sig själv och sonen och får hjälpa av rättsväsendet att komma till ett skyddat boende.  Andreis har svåra minnen från kriget på Balkan med sig från barndomen och är nu den yrkeskriminella typen som inte skyr några medel för att få som han vill.

Jag tycker nog att detta är mer thriller än deckare, men i spänningsgenren är vi i alla fall. Boken har ett bra flyt och korta kapitel och man tar sig snabbt igenom den trots att den är rätt omfattande till sidantal. Även om det finns en del passager där det blir riktigt nervkittlande saknar jag spänningen i upplösningen och tycker boken faller lite platt på grund av det. Men, helt ok läsning och bra verklighetsflykt även om bokens tema är tungt i sig.

(Rec.ex från Forum)

Mellan himmel och Lou (häftad)

"Jo och hans fru Lou såg fram emot att njuta av att åldras tillsammans på den charmiga lilla ön Groix utanför Bretagnes kust. Istället står nu Jo ensam efter att Lou hastigt gått bort. Lou var familjens klister och den som upprätthöll de bräckliga banden till barnen och barnbarnen, något hon bestämt sig för att fortsätta med även från andra sidan graven. I sitt testamente ger Lou sin man ett sista uppdrag: att göra vad som krävs för att barnen ska bli lyckliga. Men Jo, som under åren glidit allt längre ifrån sina barn, möts av en son på defensiven och en dotter som slickar sina sår efter flera havererade förhållanden. Det är ingen lätt uppgift han har fått, men kanske kan den också bjuda på fina och oväntade överraskningar." (Från Bokus.se)

Mellan himmel och Lou av Lorraine Fouchet är en bok jag inte blir riktigt klok på. Jag kämpar med ett komma in i den och får börja om ett par gånger. Romanen rör sig mellan olika berättare och jag har lite svårt att minnas vem det är som för tillfället berättar och jag tappar bort mig. Det är också något med språket. Det är som en blandning av poetiskt och sentimentalt lite för ofta och jag är inte så förtjust i det. Jag ville verkligen tycka om den här boken för baksidestexten lät så fin och lovande, men tyvärr visade det här sig inte var en bok för mig.

(Rec.ex från Sekwa)

2 kommentarer:

  1. För mig var Mellan himmel och Lou en riktigt fin läsning och jag halvblundade och översåg de sentimentala dragen som kanske i ett annat läge skulle stört mig. Jag tyckte så mycket om miljön att jag bokade resa till Bretagne när jag hade läst klart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Miljön var absolut det bästa med boken! Böcker kan ju träffa mer eller mindre rätt beroende på livsfas. Jag är nog i fel sinnesstämning för den här boken just nu.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.