20 maj 2014

tony & susan

Tony och Susan (pocket)

Jag hade väldigt höga förväntningar på Tony & Susan av Austin Wright och jag får nog erkänna att det till största delen hänger ihop med blurbarna på framsidan. De man inte alltid skall lita på som vi ju alla vet ... Boken var helt okänd för mig när jag köpte den och det var lite av en chansning, men det kan man ju unna sig när det är pocket och fyra för tre.

Boken börjar med att Susans exmake skickar ett bokmanus till henne och vill att hon skall läsa och komma med synpunkter. Äktenskapet är över sedan tjugo år tillbaka och Susan, som lever amerikanskt medelklassliv med en annan man och har barn, är inte överdrivet intresserad av att läsa exmakens bok men börjar ändå. Det skall visa sig bli en berättelse hon knappt kan lägga ifrån sig. Berättelsens huvudperson är Tony och under en nattlig bilfärd råkar han och hans familj ut för en händelse som sakta blir mer och mer intensiv. Susan sugs in i berättelsen och börjar fundera över vad hennes exmake försöker säga henne.

Det är en skickligt uppbyggd roman och jag tycker om sättet den är skriven på men ändå vill det sig inte riktigt. Kanske var en småstressig jobbperiod helt fel tidpunkt att läsa Wrights bok och kanske skulle jag ha läst den långsammare. Ni vet hur det är ibland: bra bok, fel tillfälle. Något jag uppskattar riktigt mycket i boken är att Susan kommenterar det hon läser. Vi får liksom följa hennes läs- och tankeprocess och det känns som ett annorlunda grepp som Wright dessutom ror iland på ett föredömligt sätt. Ett extra plus för det, men annars skulle jag sätta ett medelbetyg på boken.

4 kommentarer:

  1. Läste för några år sedan. Gillade inte alls. Förstår inte storheten med den heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Storheten går mig förbi också. Synd nog.

      Radera
  2. Har den oläst i bokhyllan. Var peppad att läsa vid inköp för typ tre år sedan... Intresset har dämpats sedan dess.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där händer ju rätt ofta med bokinköpen ... :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.