10 juni 2015

buddenbrooks - rena såpan!

Tio timmar och därmed en tredjedel in i ljudboksversionen av Budddenbrooks, uppläst av Irene Lindh, skriven av Thomas Mann. Tänkte det var dags för en liten första reflektion kring boken. 

För mig är det här rena såpoperan! Ni vet man tittar, eller i detta fall lyssnar, och det kryllar av människor och allas vägar korsas hit och dit. Egentligen är man inte särskilt intresserad, men tittar ändå vidare för det är ju ändå lite roligt att följa personernas vidare öden. Buddenbrooks puttrar på. Människor föds, dör, gifter sig, skiljer sig, engagerar sig i småsaker eller stora affärer, är arbetsvilliga eller arbetsskygga. Familjer är fina eller mindre fina och alla har koll på alla. Sakta förändras tillvaron. 

Jag vet att detta är en klassiker och att det säkert är vanvördigt att kalla den såpopera, men det är så den framstår för mig. Vissa delar är trista, vissa personer är bara för mycket och däremellan är det roande eller av annan anledning engagerande och därför lyssnar jag vidare. Återkommer med en ny rapport efter tjugo timmar. 

3 kommentarer:

  1. Buddenbrooks är typiskt en sån bok som jag kommer läsa för att det är lite allmänbildning att ha läst åtminstone något av Thomas Mann. Och så har jag sett en tysk miniserie baserad på boken. Eller ja, jag såg första avsnittet, det andra missade jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var väl mest för allmänbildningsdelen som jag också började lyssna. Dessutom ger den ett kryss på sommarens bokbingobricka och det är förstås en drivkraft i sig när den känns lite småseg mellan varven. :)

      Radera
  2. Jag har just avslutat drygt trettio timmar avlyssnande Irene Lindhs fantastiska inläsning av Buddenbrooks. Jag startade igår och har knappast ens sovit för att jag vill lyssna hela tiden. Boken är så fascinerande och ger en bild av det liv man levde i Lybecks s k "överklass" på ett ypperligt sätt. Jag har lärt mig mycket och som ofta när jag läser (lyssnar på) en bok vill jag lära mig mer om den tid och den omgivning boken skildrar vill jag lära mig mer. Och det tycker jag inte är något dåligt betyg. Till dig som tycker att det är "småsegt" vill jag bara säga -Håll ut det är värt det!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.