21 aug. 2016

bokbloggsjerka 19 - 22 augusti

jerka11

Temat för denna veckas jerka är lärande och jag tycker det var en rätt klurig uppgift:

Känner du till någon bok i skolmiljö som du kan rekommendera, eller kan du ge exempel på en karaktär som innehar ditt drömyrke eller har du ”bokliga” erfarenheter av lärande på annat sätt?

Jag tar och betar av frågan steg för steg och börjar med att tipsa om en bok i skolmiljö - Jag vill bara att du gillar mig av Ingrid Olsson. En skolklass sitter och väntar på sin försenade lärare. Medan klassen väntar får vi kliva in i tio elevers tankevärld och ta del av allt det där som man känner, tänker, oroar sig för och drömmer om som sextonåring. En briljant bok!

Drömyrke. Alltså, jag vill ju egentligen bara vinna typ 800 miljoner så jag slipper jobba över huvud taget. Men, om talangen fanns där vore det underbart att få vara en framgångsrik cellist. Älskar cello! Men, jag tror aldrig jag stött på någon cellist i böckerna jag läst. Någon som kan tipsa om en kanske?

Så till den sista delen, bokliga erfarenheter av lärande. Inte säker på att jag förstår vad som menas här, men att läsa är väl alltid på något sätt att lära, oavsett om det är skönlitteratur eller facklitteratur. Jag tänker att allt mitt skönlitterära läsande t ex har bidragit till att jag är så medveten om att saker kan ses och upplevas på olika sätt av olika människor och att sanning är ett mycket luddigt begrepp. En lärdom så god som någon, tycker jag.

Jag vill bara att du gillar mig (pocket)   

8 kommentarer:

  1. Håller med, man lär sig nog alltid något när man läser oavsett vad det är för för bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Livet vore verkligen fattigt utan böcker.

      Radera
  2. Jag tror jag kommer till något slags insikt för varje bok jag läser :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det ligger en hel del sanning i det. Tack och lov för böcker!

      Radera
  3. Ingrid Olsson är strålande på skolmiljöer. Hon är med hos mig också, men med "Långt ifrån"-serien :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte hört talas om den serien. Men ska givetvis kolla upp den nu! :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.