29 dec. 2017

samtal med vänner - tyvärr inget för mig

Samtal med vänner (inbunden)

Jag kommer att se tv-serien eller filmen, för den kommer garanterat. Jag kommer till och med att älska den. Troligen se om den. Men, det är något som gör att detta bara inte funkar för mig som bok. Jag ogillar att säga att jag är för gammal, men kanske är jag faktiskt det. Det är något med språket, uppbyggnaden. Jag orkar liksom inte. Men, jag är inte för gammal för serien/filmen! Det lovar jag om inte annat mig själv! :)

Någon annan som läst Samtal med vänner av Sally Rooney? Vad tyckte ni?

"Frances är en skarp och distanserad student och praktikant hos en litterär agent i Dublin. Hennes bästa vän och före detta flickvän är den vackra och självupptagna Bobbi. Under en poesikväll träffar de fotografen Melissa och hennes skådespelande man Nick. Frances imponeras mot sin vilja av det äldre paret och det som börjar som en ironisk och oskyldig flirt med Nick leder snart till en djupare relation. Ett skådespel av skiftande lojaliteter och kärleksförbindelser byggs upp mellan de fyra och när relationerna med Nick, Frances olycklige far och Bobbi börjar skaka får Frances allt svårare att behålla sin kyliga distans.

Samtal med vänner är en roman om avundsjuka, klass, sex, politik, vänskap och kärlek i samtiden berättad med stor tonsäkerhet och värme." (Från bokus.com)

(Rec.ex från Albert Bonniers förlag)


2 kommentarer:

  1. Nämen.. Jag tyckte så mycket om den, en av årets bästa... Tyckte om både historia, stuket på den och språket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försökte verkligen tycka om den för den har ju något eget, men jag orkade liksom inte. Det är så konstigt det där med hur man bara inte kommer överens med vissa böcker.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.