24 mars 2018

andrews och flatland

Den här veckan har läsningen varit lite seg eftersom jag ägnat två böcker jag inte riktigt föll för en massa tid. Jag tror ju egentligen inte alls på det där med att fortsätta läsa böcker som man inte tycker om, men ändå ger jag alldeles för ofta böcker alldeles för många sidor. Måste nog återgå till min 50-sidorsregel och sluta böcker som jag inte gillar efter 50 sidor.

Tannie Marias recept pÃ¥ kärlek och mord (inbunden)  En modern familj (e-bok)

Sally Andrews bok Tannie Marias recept på kärlek och mord, som jag köpte på Bokmässan för ett par år sedan,  ville jag verkligen tycka om. Tannie Maria är en ganska sympatisk romanfigur, men jag kommer henne ändå inte tillräckligt nära. Hennes matspalt i tidningen omvandlas till en relationsspalt, men Tannie Maria vill inte släppa maten och ger sig på att kombinera dem. Jag är ju totalt ointresserad av mat så kanske är det helt enkelt en smula för mycket mattips för min del. Det hela kryddas också med ett mord, men det räcker inte för att få mig tillräckligt intresserad. 

En modern familj av Helga Flatland känns för mig mest märklig. En par i 70-årsåldern bestämmer sig för att skilja sig och när de berättar det för sina vuxna barn är det som att hela världen rubbas. Barnen blir bestörta och kan varken förstå eller hantera sina föräldrarnas skilsmässa och de förmår inte heller behålla relationen till varandra. Jag har helt enkelt svårt att förstå reaktionerna. Mina föräldrar skilde sig när jag var några år över tjugo och visst förändras mycket, men jag kan ändå inte relatera till bokens personer. Det är vuxna människor som beter sig som barn och de är dessutom rätt tröttsamma med sitt gnäll och sina medelåldersnojor. Nej, det här var inget för mig. 

Nu är det dags att lägga energin på någon bok som bättre fångar min uppmärksamhet. Vi får se vad hyllvärmarsektionen har att erbjuda. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.