3 mars 2018

innan snön faller

Innan snön faller (inbunden)

I Helena Kubicek Boyes nya deckarserie, som inleds med boken Innan snön faller, får vi möta den unga nyutexaminerad KBT-psykologen Anna Varga. Hennes första jobb blir på rättspsyk i Säter, en för de allra flesta svenskar välkänd klinik, där även en gammal kompis till Anna jobbar. Anna ser fram emot att börja sin nya tjänst och efter att det förhållande hon haft i några år kraschat är hon dessutom klar med Stockholm och längtar efter en nystart i Dalarna. Mycket snart skall det börja dyka upp konstiga och lätt hotfulla meddelanden i hennes brevinkast och när Anna börjar undersöka vad det hela handlar om kommer hon att tas med bakåt i historien, men också närma sig hemligheter om Säter och hur kliniken styrs som blir allt farligare för henne att känna till.

För mig som har rötterna i Dalarna var det lite kul att läsa en bok som utspelar sig på den lilla orten Säter. I boken upprepas fraser i stil med att "I Dalarna är det lite speciellt, vi gör saker på vårt sätt" på ett sätt som närmast ger landskapet någon slags exotisk och laglös prägel. Jag surnar en aning får jag väl säga. Anna Varga själv tycker jag är en rätt trevlig bekantskap som är en hyfsad blandning av rationell och nervpåfrestande dumnyfiken. Boken dras dock med en del tillgjorda sexscener, både solokvist och på tumanhand så att säga, och ett antal personporträtt som aldrig riktigt lyfter. Det drar ner betyget. Boken blir heller aldrig riktigt spännande på det sätt som man kanske hade kunnat vänta sig. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det. En hel del mysdeckare som jag läser saknar också det där nervkittlande slutet, men jag tror inte att Anna Varga-serien är tänkt som mysdeckare och därför blir det nog ändå något av en besvikelse att spänningen uteblir.

Jag tänker att trots en del brister i berättelsen så blir det här nog ändå en serie jag kommer att fortsätta följa. Det finns nämligen hos mig ett återkommande behov av att ibland läsa den här typen av svensk deckare - de där böckerna som är just hyfsade och bara underhåller på ett enkelt sätt. Ibland är den typen av verklighetsflykt kryddat med ett mord eller någon annan brottsgåta det enda som lockar.

(Rec.ex från Bokfabriken)

2 kommentarer:

  1. Jag har kikat lite på den här boken, men jag tror faktiskt att jag hoppar den. Just nu i alla fall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen ingen måste-bok så att hoppa över den är nog vettigt. Finns så många andra deckare.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.