2 sep. 2018

söta, röda sommardrömmar

Söta, röda sommardrömmar (inbunden)

Cilla Storm jobbar som skvallerjournalist, men jobbet börjar väl gå lite på tomgång. Det finns en gräns för hur många kändisars kärleksrelationer man kan skildra enligt samma mall innan det börja kännas gjort. Dessutom har hon blivit dumpad av sin pojkvän och deras gemensamma dröm om en stuga i skärgården försvann med honom. Cillas egna besparingar räcker inte på långa vägar till en skärgårdsidyll, men så tipsar en vän om att hon kanske kan köpa en kolonilott istället. En Blocketsökning senare är Cilla ägare till en kolonilott med en stuga på tjugo kvadratmeter och drar till Bullholmen för att tillbringa sommaren där.

Öns lugn blir dock kortvarigt. På midsommardagens morgon hittas en ung kvinna mördad och Cilla är den sista som sett kvinnan vid liv. Cillas granne i koloniområdet är en nyfiken dam och tillsammans med hennes son, polisen Adam, bedriver de tre på olika sätt utredning i fallet. Och, ja. Med den titeln och det omslaget skickar såklart även Amor iväg sina pilar.

Jag har läst nästan allt Christoffer Holst skrivit och verkligen gillat det. Han hoppar mellan genrer men har en speciell stil där hans humoristiska språkvändningar är en stor del av behållningen, tycker jag. Jag har också skrivit flera gånger att jag tycker om att han alltid skildrar sina karaktärer med sådan värme. I Söta, röda sommardrömmar tycker jag dock inte riktigt att han kommer till sin rätt. Språket är lite mer ordinärt och jag saknar den lite underfundiga humor. Visst, finns det humor och roliga episoder, men de är mer som många andra i feelgoodgenren skriver. Boken som helhet blir också lite för sockersöt för min smak, trots mord och delar som har tydlig drag av spänningsroman. Men här finns också stycken som nästan känns Harlequin och det är jag klart mindre förtjust i. Jag gillar ju mysdeckare, men den här föll mig inte riktigt i smaken.

Som jag har förstått det är det tänkt att detta skall bli en serie med Cilla Storm i huvudrollen, och den kommer säkert att sälja bra. Personligen hoppas jag dock att Holst kommer att skriva även andra böcker framöver för dem ser jag fram emot att läsa. I Holst fall är jag också lite nyfiken på vilken genre han skall ge sig på härnäst.

(Rec.ex från Forum/Lovereads)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.