24 aug. 2019

ärliga material

Ärliga material : Mina tankar om järn, trä, sten, glas och ull (ljudbok)

Ett par timmar med Ernst Kirchsteiger en förmiddag. Med lugn stämma talar han om sin relation till Ärliga material och med det menar han järn, trä, sten, glas och ull. Det blir lite materialkunskap blandat med glimtar ur hans barndom och livet med frun. Tycker han känns allra mest engagerad och öppen när det kommer till järnet och stenen. Kanske för att järnet präglade hans barndom hemma i Degerfors och för att han tydligen är något av en stennörd. Det är fint på något sätt. En bok som nog bara Ernst kan skriva och få mig att lyssna på. Jag har en hatkärlek till Ernst, men måste säga att han gör sig bättre så här i bokform än i det ibland lite för glättiga tv-programmet. Dessutom är boken (nästan) befriad från mat och matlagning vilket kändes närmast som en lättnadens utandning för mig.

Det här var vilsam lyssning. Jag tyckte om det.

2 kommentarer:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.