12 okt. 2019

det lilla galleriet i solen

Det lilla galleriet i solen (inbunden)

Julia lever tillsammans med Tom och deras son Theo i Stockholm. Hon jobbar med PR och har väl inte haft någon glittrande karriär, men nu är hennes stor chans här. Men, det går inte riktigt som planerat. När Tom, som är läkare, i samma veva kommer hem och berättar att han fått erbjudande om ett mycket intressant jobb i Kapstaden bestämmer de sig för att flytta. Julia är väl inte överlycklig för hon är inte så äventyrligt lagd, men hon har å andra sidan inte riktigt några bra argument för att stanna i Stockholm.

Men, väl på plats i Kapstaden är det något som inte stämmer. Tom beter sig allmänt grinigt och när vad som är fel uppdagas står Julia plötsligt ensam med sonen i Kapstaden. Hon måste nu bygga upp sitt liv igen och det är grunden för berättelsen i Marie Sammelis Det lilla galleriet i solen. Det är en feelgoodhistoria och det brukar ju på något sätt handla om att hitta sig själv och så även denna gång.  Vi möter också människor som blir Julias vänner, en hund hon får mot sin vilja, en charmig veterinär och så spelar en målning som Julia har i sin ägo en viss roll i berättelsen. Liksom ett galleri förstås. Jag tyckte det vara en helt ok bok, men jag föll inte riktigt för Julia som karaktär och hade gärna sett att den sydafrikanska miljön fått ta ännu mer plats för det är i mångt och mycket det som gör att boken får något eget. Jag skulle kunna tänka mig att läsa mer av Sammeli, men är inte så sugen på att möta Julia igen.

Som ett tillägg, apropå bokens titel, har jag en fundering. Är det bara jag som tycker att titlar med den lilla/det lilla börjar kännas väldigt uttjatade? Jag kan inte skilja alla "lilla"-böckerna åt och undviker nästan att läsa dem. Det lilla simsällskapet vid havet, Det lilla bageriet på strandpromenaden, Den lilla bistron i Bretagne och Det lilla hotellet på rue d'Amour är bara några exempel på titlar i denna kategori. Nog måste det väl finnas fler än jag som tycker att mer variation på titlarna i feelgoodgenren är välkommet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.