16 okt. 2019

ingemar modigs uppvaknande

Ingemar Modigs uppvaknande (inbunden)

I det lilla samhället Borstafors, en bit från den större centralorten Storköping, bor Ingemar i en nedgången lägenhet. Ingemars liv har tagits över av hans tvångstankar och han är numera en ensam och tämligen isolerad sjukpensionär på 62 år. En promenad förbi en fotbollsplan ska dock komma att bli starten på något nytt. En ung flicka, Dalia, och hennes utmärkta spel och bollkontroll fångar hans blick. Snart får också flickan, som är flykting från Syrien, syn på Ingemar och en något udda men väldigt fin vänskap börjar ta form. Dalia är rättfram och självsäker och på något vis lyckas hon lyckas hon sakta riva murarna runt Ingemar.

Naturligtvis är inte allt frid och fröjd i det lilla samhället, något som den lokale reportern Ludvig också rapporterar om i lokaltidningen. Dessutom tycks det hända mer och mer saker som stör den stillsamma vardagslunken i samhället och många blir anklagade får både det ena och det andra efter vägen.

Mikael Bergstrands bok Ingemar Modigs uppvaknande tar avstamp i vår samtid där psykisk ohälsa, flyktingmottagande och integration flitigt debatterats tillsammans med behovet av trovärdig journalistik fri från fake news. Bergstrand har trots ämnesvalen skrivit en varm och närmast mysig berättelse där vänskap, tolerans och öppenhet står i fokus. Det är ingen ny Göran & Yogi-bok och kanske inte samma givna succé, men jag uppskattar verkligen att Bergstrand fortsätter att skildra just vänskap och den typen av vänskap där personerna är väldigt olika. Han gör det med så fin fingertoppskänsla. Att handlingen är förlagd till ett fiktivt samhälle, som ändå känns som ett trovärdigt sådant och som har mycket gemensamt med liknande orter i verkligheten, ger honom den frihet berättelsen behöver som fond. Jag vet inte om det här är tänkt som en serie men oavsett om det blir mer om Ingemar och Dalia eller om det blir andra personer som Bergstrand kommer att skriva om framöver så ser jag fram emot nästa bok. Förhoppningsvis blir det mer vänskap.

(Rec.ex från Bokfabriken)

4 kommentarer:

  1. Jag har känt mig lite tveksam till denna, eller i alla fall inte varit säker på om jag vill läsa eller ej, men nu blev jag faktiskt lite sugen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också sett en del omdömen om boken och många verkar tycka att den är sådär. Lite oförtjänt kan jag tycka, men det är svårt att följa upp en sån succé som Göran & Yogi blev. Ge den en chans tycker jag - den är inte alls så dum!

      Radera
  2. Den här boken skall jag snart läsa.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.