10 aug. 2013

bokbloggsjerkan 9 - 12 augusti

Har ett internet som går och kommer lite som det vill för tillfället, men nu när uppkoppling finns passar jag på att svara på veckans jerka. En enkel fråga: 

Vad läser du just nu?

Höstens böcker börjar ramla in och just nu läser jag Vinterkriget av Philip Teir. Undertiteln är en äktenskapsroman och det är precis vad det är. Hittills en mycket läsvärd sådan så jag läser gärna vidare! 

Jag lyssnar också på radioföljetongen Madame Bovary av Gustave Flaubert som Philip Zandén läser på ett alldeles utmärkt sätt. Är dessutom mycket förtjust i den lilla musikstycke som inleder varje nytt avsnitt. Några sekunders stillhet innan berättelsen drar igång. Kan behövas ibland.  

Vinterkriget (inbunden)  Madame Bovary (inbunden)

18 kommentarer:

  1. Vinterkriget låter som en intressant bok, gillar även det vackra omslaget på boken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Omslaget är riktigt fint! Dessutom är det skön struktur, känns lyxigt. Gillar!

      Radera
  2. Nya bekantskaper för mig men omslaget på Vinterkriget var väldigt fint :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Madame Bovary är en klassiker som håller. Gillar omslaget även på den boken.

      Radera
  3. Madame Bovary har jag hemma som jag har velat läsa så himla länge men har fortfarande inte blivit av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir lätt så med klassiker. Jag har också några som står och samlar damm.

      Radera
  4. Vinterkriget skulle jag gärna läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittills är den läsvärd. Har halva kvar.

      Radera
  5. Jag måste säga att jag har svårt för Madame Bovary. En bok som jag läste när jag tänkte att jag skulle beta av klassiker, men tappade mest tålamodet Bovary, blev så irriterad på henne, haha. Kanske skulle ge det ett nytt försök med nyöversättningen. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är mycket som är allmänmäskligt och att den därför håller. Ledan och tristessen i äktenskapet, otrohetsaffärerna, de ekonomiska bekymren, lögnerna etc. skildras fortfarande i litteraturen och det finns ju en anledning till det. :)

      Radera
  6. Omslaget på Vinterkriget får mig att tänka på tavlorna som hängde hemma hos farmor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker på sån där små plåtbrickor som gamla tanter brukar ha. Känns hemtrevligt på nåt sätt.

      Radera
  7. Håller med Mattias här ovanför. Jag kunde inte riktigt förstå storheten med den boken, den var förmodligen speciell när den gavs ut men inte så mycket längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju en skandalbok och det är den förstås inte nu, men jag gillar den.

      Radera
  8. Imponerad över att du har flera böcker på gång samtidigt, önskar att jag oxå klarade av det, men jag tappar bort mig i handlingen och blandar ihop personerna om jag försöker...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där händer mig också så jag försöker att inte ha mer än en ljudbok och en "vanlig" bok på gång samtidigt.

      Radera
  9. Låter ju intressant om "Vinterkriget". Jag har funderat på den. Kanske den kvalar in på läslistan..

    SvaraRadera
  10. Det är en bra idé att inleda avsnitten så, något jag inte sett särskilt ofta. Jag kommer att tänka på En Dans På Rosor av Reginald Hill, där varje kapitel börjar med en mycket kort lektion om rosor (gillar dock inte alls boken i övrigt). Och Babbeldrottningen, där kapitlen ofta hänger samman med en kort bit ur en uppsats om mode som huvudkaraktären skriver.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.