22 aug. 2013

vinterkriget

Vinterkriget (inbunden)

Vinterkriget av Philip Teir är en bok i min smak. En riktig roman där inget stort händer men där små skiftningar leder fram till förändring. Det är ett tryggt och säkert berättande och jag kommer på mig själv med att flera gånger tänka på hur mycket jag tycker om att läsa boken. Att detta är en debutroman märks det inte mycket av, men så är också Teir är en väletablerad kulturjournalist i Finland. Ja, just det - Finland! Jag som ständigt har dåligt samvete för att jag läser så lite finskt har nu i alla fall läst en finlandssvensk bok och dessutom fått mersmak!

Bokens huvudperson är Max Paul, en sociolog med lång akademisk karriär som nu skall fylla 60 år. Han är gift sedan 30 år tillbaka med Katriina och har två vuxna döttrar. Kanske att livet stannat av lite och det var längesedan han var i ropet. På 90-talet var han välkänd till följd av en omtalad sexundersökning, men nu har åren gått. Möjligen kan hans nya bok om den kände sociologen Edvard Westermarck ge honom lite rampljus igen, men liksom livet har även boken stannat av. Katriina vill byta kök, fira makens 60-årsdag med en fest som han inte är så intresserad av och önskar att Max kunde se henne på riktigt igen. Dottern Helen har man, barn och ett lärarjobb medan den yngsta dottern Eva befinner sig i London för att studera konst. Det blir inte riktigt som hon tänkt sig, och detsamma gäller till viss del även för Helens liv.

Det hade bara kunnat puttra på som en inblick i en familjs liv, men Laura är den som sakta börjar rubba alla cirklar, som får alla små besvikelser att bli tydliga och det leder till det slut som vi redan i bokens inledning vet skall komma. En hamster kommer att frysas ner och Max och Katriina kommer att skilja sig. Laura, en av Max gamla studenter, vill från början bara göra en intervju med honom men de fortsätter att umgås efter intervjun. En affär? Nja, men ändå något som tar Max en liten bit bort från vardagens stillsamma tristess.

Det är något med bokens stämning som ständigt får mig på fall. Det är lite tryckande ibland, men samtidigt underhållande. Jag är rätt såld på den här boken!

(Rec.ex från Natur & Kultur)

6 kommentarer:

  1. men, va... sociolog! konst! London! stillsamt relationsdrama!

    den här boken hade jag ALDRIG upptäckt utan dig : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till mixen skall också Occupy-rörelsen läggas! :) Tror absolut att det här en bok för dig, bästa Mind the Book!

      Radera
  2. det later om möjligt ännu mer lovande : )

    och titeln är ju väldigt komisk, om jag förstår bokens ton och tema rätt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst förstår du den rätt! Ett äktenskapligt ställningskrig!

      Radera
  3. Det var berättelsen om Eva i London som fångade mig mest av allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var nog mest intresserad av Max faktiskt.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.