19 dec. 2013

vårens önskelista



Vårens böcker är genomgången både en, två och tre gånger. På det stora hela tycker jag att det är en ganska blek bokutgivning som presenteras och de riktiga höjdarna tycks saknas. Först kände jag mig faktiskt lite besviken, men så kom jag på att detta (förhoppningsvis) innebär att jag kommer att hinna läsa böcker som jag inte hunnit med de senaste åren och det ser jag inte oväntat fram emot. Finns det då inga böcker som lockar mig i den efterlängtade katalogen Vårens böcker? Så klart det gör och de här står på min vårönskelista:

Swing av Bengt Ohlsson (ger honom en chans till  för vem kan motstå en berättelse med en swingersklubb?)

När kejsaren var gudomlig av Julie Otsuka (japanernas situation i USA efter Pearl Harbour)

Jakarandaträdets barn av Sahar Delijani (kvinnofängelse, mödrar, fäder, barn och älskande i Iran 1983 till 2011)

Konsten att höra hjärtslag av Jan-Philipp Sendker (NY-advokat försvinner i Bangkok och så dyker det upp ett gammalt kärleksbrev)

 Annabel av Kathleen Winter (ett barn föds med både en flickas och en pojkes könsorgan. Identitet och samhälle)

Kvinnan på övervåningen av Claire Messud (om kvinnlighet, konst och längtan efter förvandling)

Två sekunder i Byron Hemmings liv av Rachel Joyce (år 1972 läggs två sekunder till tiden och på väg till skolan förändras allt för Byron)

Låt inte den här stan plåga livet ur dig, Mona av Anneli Jordahl (bara titeln och författaren gör att jag vill läsa!)

Revolutionsskrivarna av Nawal el Saadawi (kvinnor från olika samhällsklasser och den egyptiska revolutionen)

Vaclav & Lena av Haley Tanner (kärlekshistoria mellan två unga invandrare i Brooklyn)

Främlingar av Adele Parks (kan den som sitter bredvid dig på planet förändra ditt liv för alltid?)

Sista brevet från din älskade av Jojo Moyes (ledordet är: brevväxling. Älskar sånt!)

Mirakelverkstaden av Valerie Tong Cuong (ja, här är jag såld på omslaget, jag erkänner!)

Sommaren utan regn av Maggie O´Farrell (en man går för att köpa tidningen men kommer aldrig tillbaka.)

Att vara Abbas al-Abd av Ahmad al-Aidy (Kairo och ny, ung författare. Klar jag vill läsa!)

4 kommentarer:

  1. Det finns en del på din lista som jag oxo är sugen på. Två sekunder i Byron Hemmings liv (konstig översättning av originalet Perfect) läste jag i somras. http://www.mimmimarie.blogspot.se/2013/09/perfect-mitt-forsta-internationella.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste din recension. Det verkar absolut vara en bok för mig!

      Radera
  2. Jag håller med om att det var lite av en besvikelse gällande vårens utgivning. men som du säger då hinner vi läsa ikapp lite av det som ännu är oläst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ju mer jag tänker på det desto trevligare känns det att få "läsa ikapp" under våren och sommaren.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.