14 aug. 2018

the book buying tag

Hittade en rolig tag hos Bokföring enligt Monika. Det verkar ursprungligen komma från Vargnatts bokhylla, och nu är den hos mig!


Var köper du dina böcker?
Oftast i fysisk bokhandel faktiskt.

Förhandsbeställer du nya releaser? Gör du det i butik eller online?
Nej, det tror jag aldrig att jag har gjort.

Hur många böcker köper du i genomsnitt per månad?
Jag får de flesta av de pappersböcker jag läser så snittet ligger troligen på en bok i månaden troligen ännu lägre.

Lånar du från biblioteket?
Periodvis. Men jag får väl erkänna att det var längesedan jag hade en period nu.

Hur många böcker brukar du låna per gång?
En till fyra.

Vad är din åsikt om biblioteksböcker?
Bibliotek är en guldgruva. Innan jag fastnade för ljudböcker och innan jag började få rec.ex lånade jag rätt mycket. Det finns en bredd och en variation på biblioteken som jag uppskattar. De lyfter inte bara fram de senaste böckerna utan kan "skylta" även med äldre böcker och böcker av mer okända författare. Jag vill nog påstå att de perioder då jag lånar böcker på bibbla så är min läsning mer varierad. Alla kärlek till biblioteksböckerna alltså!

Hur känner du inför att köpa böcker på secondhand?
Jag har inget emot det, men jag går så sällan på second hand att det aldrig blir av att jag köper böcker där.

Har du en egen hylla för olästa böcker eller blandar du olästa med lästa?
Ja, det är bara de lästa böckerna jag ställer i bokhyllan. De oläst böckerna har jag på annat ställe.

Planerar du att läsa alla böcker du köpt?
När jag köpte dem var planen förstås att läsa dem. I verklighet blir det dock inte alltid så.

Vad gör du med böcker du köpt men som du känner att du inte kommer läsa/inte tyckte var bra?
De senaste åren har jag skänkt en hel del böcker till bokbytarhyllor och till vänner och kollegor. Jag har faktiskt också slängt böcker i samband med en flytt. De går liksom inte att spara allt.

Har du donerat böcker?
Nej, inte till second hand, välgörenhet eller dylikt.

Har du haft köpstopp någon gång?
Ja, för ett antal år sedan och det lärde mig att bokhamstring faktiskt är något jag mår bäst av att undvika. Jag vill helst ha max tio olästa böcker hemma.

Känner du att du köper för mycket böcker?
Nej, möjligen köper jag faktiskt för lite. Jag tycker emellanåt att jag lyssnar för mycket på ljudböcker och läser för lite pappersböcker och jag skulle önska att jag fann mer ro i att läsa själv. Men, just nu är ljudböckerna min bästa vän och inköpen av pappersböcker får därför stå tillbaka.

4 kommentarer:

  1. När jag började mitt nya jobb så upptäckte jag att de faktiskt har en bokbytarhylla. Jag har ännu inte ställt någon bok där, men det är nog bara en tidsfråga :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ställer mina på stadsbibliotekets bokbytarhylla. Bra att det finns bokbytarhyllor lite här och var!

      Radera
  2. Vilken härlig enkät! Lånar den direkt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör så! :) Kikar in och ser vad du har svarat!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.