11 aug. 2018

änkorna på österlen

Änkorna på Österlen - S1E1

Jag har skrivit någon gång tidigare att jag är lite skeptisk till Storytel Original, det vill säga bokserierna skrivan exklusivt för nämnda ljudboksapp. De är skrivna speciellt för ljudboksformatet, men de gånger jag försökt mig på någon serie tycker jag att de varit rätt dåliga. Men, nu har jag ändå gett mig på ännu en sådan serie - skam den som ger sig liksom! Änkorna på Österlen valde jag att lyssna på för att den är skriven av Sara Paborn, en författare vars böcker jag alltid gillat. Att uppläsaren också är en favorit, Marie Richardson, gjorde det hela ytterligare lite mer lockande.

I serien, som består av fem avsnitt och jag anar att det kommer ytterligare avsnitt framöver, möter vi det medelålders paret Filippa och Fredrik som ska åka till Österlen på semester för att träffa Filippas mamma. Hon blev änka för tre år sedan och har nu svårt att klara det stora gamla huset och allt underhåll själv. Filippa vill att mamman skall sälja och flytta någon slags pensionärsboende, men mamma själv är inte övertygad. Fredrik är mest sur över att hela hans semester skall bestå av en massa reparationsarbete och att han inte får ta det lugnt. När de kommer ner till Filippas mamma inser de att det gamla vasstaket akut behöver läggas om. Men, det är inte lätt att få tag i folk med den kunskapen med kort varsel.

Filippa lyckas hitta en förening på nätet som kanske kan vara till hjälp. När hon kontaktar förening är det först inte självklart att de kan hjälpa hennes mamma med taket, men så skickar de till sist Ali, en hantverkare med rätt kunskaper. Men, det är något konstigt med det hela. Varför sitter han och dricker rosévin med henne mamma i timmar? Inte är han väl där för att flirta med hennes mamma? Filippa är inte nöjd.

Det här är verkligen inte Paborns bästa författarinsats, men serien är ändå trivsam på det där sättet som en radio kan vara i bakgrunden. Det är lättsamt, lite underfundigt och på det stora hela rätt underhållande. Men, det är just det att jag inte tycker att bara för att texten är skriven för ljudboksformatet behöver den vara så lättsam. Jag har förvisso konsumerat en hel del lättsmält hela våren och sommaren, men just Paborn kan göra så mycket mer av något som på ytan verkar bagatellartat. Jag hade hoppats på mer helt enkelt, men trivsamt funkar väl det med.

2 kommentarer:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.