11 nov. 2012

this or that?

Den här enkäten har valsat runt i bloggosfären ett tag och när nu Pocketlover uppmanar alla som läser hennes svar att besvara enkäten hakar jag också på. Svårt att motstå! :)

1. Ljudbok eller bok i handen?
Både och faktiskt. På dagtid föredrar jag absolut bok i handen, men på kvällen lyssnar jag gärna på en ljudbok tills jag somnar (och senare på natten vaknar jag intrasslad i sladden ...)

2. Pocket eller inbunden?
Pocket för det är ett mycket smidigare format. Eftersom jag lånar mer nu än för något år sedan och eftersom jag får en del trevliga recensionsexemplar börjar jag dock tycka lite bättre om inbundet.

3. Påhittat eller verklighetsbaserat? (Fiction/non fiction)
Påhittat, med enstaka undantag.

4. Harry Potter eller Twilight?
Har inte läst någon av dem, men om jag skall döma efter filmerna så Harry Potter alla gånger.

5. Fantasyvärld eller vår värld?
Vår värld, helt klart. Jag har lite svårt för fantasy.

6. Kindle, iPad eller annat?
Jag har ingen Kindle och ingen iPad heller. De få e-böcker jag har läst har jag läst i min iPhone och det är väl helt ärligt inget jag gillar. Skärmen är för liten. Med en riktig läsplatta skulle jag nog tycka bättre om e-böcker.

7. Låna eller köpa böcker? 
Jag köper förstås en del, men tycker allt bättre om att låna på bibliotek. Chansar lite mer på biblioteket eftersom det är gratis och kan därmed vidga min läsvyer något. Någon pratade också om de miljömässiga fördelarna med att låna och de kanske man borde ta i beaktan.

8. Bokhandlar eller online?
Online och alltid Bokus. Har lite kommit över mitt dåliga samvete för att jag inte handlar i fysiska bokhandlar mer än enstaka böcker på rean. Ekonomi och utbud får helt enkelt styra.

9. Ensamstående bok eller trilogi?
Ensamstående bok tilltalar mig bäst eftersom jag har lite svårt för det där med att berättelsen eller händelseförloppet skall dras ut alltför långt. Med undantag av deckare är bokserier inget för mig.

10. Tjock bok eller kort bok?
Kort bok i de flesta fall eftersom jag inte riktigt gillar när böcker är på över 500 sidor. Många böcker blir sega när det är alltför tjocka. Å andra sidan så kan böcker på bara runt 100 sidor lämna en med alltför många frågor. Runt 350 pocketsidor brukar vara det bästa.

11. Romans eller action?
Inte för mycket av något av dem, men om jag måste välja så säger jag action.

12. Mysa under en filt eller steka i solen?
Filten, definitivt. Har inte ens något emot regniga höstdagar. Tycker de ger ro både för själen och för läsningen.

13. Varm choklad eller latte?
Latte. En om dagen. Ett beroende.

14. Läsa recensioner eller bilda egen uppfattning?
Det är både och. Jag läser en del recension på olika bloggar och i olika tidskrifter. Ibland får de mig att avstå från att läsa en bok och ibland får de mig att vilja läsa en bok, men jag går inte slaviskt efter var olika typer av recensenter tycker utan bildar mig ofta själv en uppfattning.


Kanske finns det fler som blir sugna på att besvara enkäten? Fritt fram! :) Lämna gärna en kommentar så vi kan ta del av dina svar. Alltid roligt att läsa vad andra svarar!

1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.