29 dec. 2014

den farliga leken

Som väntat blev det inte så mycket läst under julen, men på tåget hem blev det i alla fall ljudbokslyssnat. Planen var att läsa, men en högljudd medpassagerare fick mig att gladeligen trycka in hörlurarna i öronen istället. Så istället för isländsk deckare av Yrsa Sigurdardottir som resesällskap blev det svenska deckare av Mari Jungstedt. Same, same but very different! :)

Den farliga leken (ljudbok)

Den farliga leken är en deckare som inte bjuder på några större överraskningar. Handlingen kretsar kring en modellagentur vid namn Fashion for life. De har upptäckt Jenny, en ung tjej från Gotland, och hennes karriär går från klarhet till klarhet. Samtidigt sitter Agnes, som jobbat för samma modellagentur, på en anorexiklinik i Stockholm och försöker överleva sjukdomen. Hon har också sorg efter sin mamma och sin bror som gått bort i en bilolycka. Kvar är hennes pappa som träffat en ny kvinna som Agnes inte tål. Jenny å sin sida hade ett förhållande med en modefotograf som i bokens början blir svårt misshandlad under ett fotouppdrag på Furillen och han svävar mellan liv och död. Polisen är som alltid i Jungstedts böcker kommissarie Knutas, men jag tycker att han har en rätt undanskymd roll i den här boken.

Det här är verkligen en dussindeckare med rätt tafflig handling och för många förutsägbara och klyschiga detaljer både i personbeskrivningar och berättelsen i sig. Den funkar att lyssna på medan man tittar ut genom ett tågfönster på ett vackert vintersverige men mycket mer än så är det inte, om jag skall vara ärlig.

4 kommentarer:

  1. Jag glömmer Mari Jungstedts böcker i stort sett genast när jag läst ut dem, men på nåt sätt gillar jag dem ändå :-). Skönt med lättlästa deckare ibland...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är samma för mig, men det gäller inte bara Jungstedts böcker. Jag har ett mycket kort bokminne, men någon bok stannar förstås kvar i minnet. Ingen av Jungstedts böcker har gjort det hittills, men underhållning för stunden är bra det med. :)

      Radera
  2. till och med jag håller med. något (mer än gotlandsfaktorn?) gör att jag dras till dem, även om jag alltid blir irriterad : ))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lustigt att man framhärdar i att läsa/lyssna på dem trots den där ständiga irritationen. För mig är det nog det lättsamma som lockar, för dig måste det vara gotlandsfaktorn. Varför skulle du annars utsätta dig för dessa böcker? :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.