30 dec. 2014

kvartalsrapport



Årets sista kvartal är i princip till ända och innan jag sammanställer hela året kommer här en kvartalsrapport. Jag tycker att läsningen har bjudit på en del godbitar och jag har dessutom lyssnat igenom hela Stad-serien. Det tog sina timmar! Netflix tar också sina timmar ... :)

Hur ser då läsningen ut i siffror?

Romaner/deckare: 12 st
Ungdom/YA: 1 st
Ljudböcker: 11 st
Noveller: 1 st

För att vara mig är det här ett riktigt starkt läskvartal! Jag har passat på att lyssna på ljudbok en stund efter jobbet nästan varje dag och det märks på antalet lyssnade ljudböcker. Uppenbarligen har jag också hunnit med att läsa en del och det känns kul. Läsflytet finns nog där utan att jag riktigt märker det och då är ju allt som det ska för en bokmal. Som vanligt är det Sverige som dominerar, men jag har även varit i Finland, Irak, USA, England, Frankrike, Nigeria och på några mer obestämbara platser i Afrika med Le Clézio som reseledare. Tror jag får damma av mitt gamla världslitteraturlöfte till nästa år!

Bästa roman/deckare/ungdom: Minkriket av Karin Erlandsson, Granne med döden av Alex Marwood och Precis som att börja om av Ninni Holmqvist (Ja, jag kan inte begränsa mig till färre än så.)

Bästa ljudbok: Hägring 38 av Kjell Westö.

Bästa novell: Ja, jag har bara läst en, Alla vill bara gå hem av Daniel Sjölin, men den var så otroligt bra att den måste få ett omnämnande.


Ser man till hela året ser bästa-listan ut så här:

Bästa roman/deckare:
Ingen fara av Selma Mahlknecht                        (Tyskland)
Höglandet av Steinar Bragi                                 (Island)
Författaren i familjen av Grégoire Delacourt     (Frankrike)
En yxa åt Alice av Inger Frimansson                  (Sverige)
Minkriket av Karin Erlandsson                           (Finland)
Granne med döden av Alex Marwood                (England)
Precis som att börja om av Ninni Holmqvist    (Sverige)

Bästa ungdom/YA:
Ljus ljus ljus av Vilja-Tuulia Houtarinen           (Finland)
Låt vargarna komma av Carol Rifka Brunt       (USA)

Bästa ljudbok:
Kranvridarna av Karin Brunk Holmqvist         (Sverige)
Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson      (Sverige)
Fyren mellan havet av M L Stedman                 (Australien)
Medan mörkret faller av Anna Lihammer        (Sverige)
Hägring 38 av Kjell Westö                                 (Finland)

Bästa novell:
Brinnande livet av Alice Munro                         (Kanada)
Alla vill bara gå hem av Daniel Sjölin              (Sverige)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.