14 dec. 2014

en julig läsenkät



Johannas deckarhörna bjuder in till en enkät om julens läsning och här kommer mina svar!

1. Julen närmar sig med stormsteg. Vilka/vilken bok önskar du dig i julklapp i år?
Jag hoppas och tror att jag får någon av Patrick Modianos böcker.

2. Har du något bra tips på en riktigt bra bok att ge bort i julklapp? Det går bra med flera tips fördelat på genre om du har många idéer.
För den som vill ha lite spänning rekommenderar jag någon av Alex Marwoods böcker. Vill man ge bort en svensk spänningsroman tycker jag Stallo av Stefan Spjut är ett perfekt val. För en riktigt bra roman om kärlek, livsval och rätt och fel blir tipset Fyren mellan haven av M L Stedman. Till sist vill jag också slå ett slag för Majgull Axelssons fantastiskt roman Jag heter inte Miriam som jag fortfarande inte förstår hur de kunde förbise vid Augustprisnomineringarna.

3. Många ser till att ordna julläsningen på egen hand för att se till att vara på säkra sidan och få läsa det man vill och inte bara det som den nyckfulle tomten kommer med. Har du planerat din julläsning? Kanske sparat någon godbit eller köpt hem enbart för att förgylla din jul- och nyårshelg? 
Jag har inte några exakta läsplaner (än i alla fall). Åker till mamma några dagar och då blir det inte så mycket läst. Ett par böcker tar jag ändå med mig, främst för att läsa på tåget. Egentligen skulle jag kunna ta med en, men jag vill alltid gardera mig. Jag har dessutom tagit ett par semesterdagar så jag får ledig ända till 7 januari och hinner nog läsa en del när jag kommer hem från mamma. Vad det blir beror på vad jag har lust att läsa då.

4. Julen är ju en social högtid med släkt och familj i centrum. Hur gör man då för att hitta lästiden? Har du någon bra ursäkt för att slippa ifrån sällskapsspel och grönkål och få läsa en stund i lugn och ro?
Jag träffar inte min mamma och mina syskon så ofta, så jag sätter dem i centrum och spelar gärna sällskapsspel (vilket i vårt fall betyder TP eller Carcasonne). Läser några sidor på kvällen innan jag somnar och det räcker gott under de dagarna. Behöver jag lugn och ro tar jag lite frisk luft genom att gå och köpa lite mjölk eller nåt på Konsum.:)

5. Många läser höstens pristagare, typ Nobel- eller Augustpris, under julen. Brukar du göra det?
Jag brukar få en bok skriven av årets nobelpristagare i litteratur, men det är sällan jag har läst pristagaren under julledigheten.

6. Brukar du läsa någon särskild bok eller bokgenre för att komma i julstämning?
Nej. Jag väljer aldrig litteratur efter koppling till högtid.

7. Finns det någonting du absolut inte vill ha i julklapp?
Jag vill absolut inte ha någon form av smycken. Fast det vet alla som känner mig, så jag slipper den julklappen! :)

8. Vad är det godaste tilltugget till en bok under julen?
Juleskum och kaffe. Eller knäck. Eller pepparkakor. Eller mandariner. Nå, låt oss säga att jag är flexibel. :)

9. Har du något speciellt minne av en fantastisk läsupplevelse från någon tidigare jul?
Tänker ... tänker ... men kommer inte på någon sån där läsupplevelse runt jul som sticker ut. Jag tänker mest på hur skönt det varit under tiden som lärare att få jullovet, lästiden och ledigheten. Nu har jag lämnat läraryrket, men ändå lyckats få en långledighet över jul och nyår och det känns hur skönt som helst!

10. Finns det något speciellt du har som tradition att läsa varje jul?
Nej, det har jag inte, men jag ser på Kalle Ankas jul och Karl-Bertil Jonssons julafton varje år! :)

Johanna lämnar det fritt för oss som svarar att tagga andra bokbloggare, så jag säger att det är fritt fram för alla som vill att hänga på enkäten och svara på frågorna.

4 kommentarer:

  1. Roligt att du ville göra enkäten :) Dina julklappstips gör mig extra nyfiken, för jag har inte läst någon av dem men är nyfiken på samtliga. Hoppas du får en fin jul :)

    SvaraRadera
  2. hurra för långledighet! sörjer lite över att det inte blir någon fika på Condeco, men hoppas vi ses snart, någonstans : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen trist med utebliven Condecofika, men om du är i Göteborg nångång så hojta gärna till. Det är ju typ nästgårds.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.