30 aug. 2017

vad heter ångest på spanska?

Vad heter ångest på spanska? (häftad)

Erika har följt pappas plan och levt livet som den duktiga flickan. Klarat sina juridikstudier i Helsingfors med bravur, fått jobb på ansedd byrå direkt efter examen och jobbet finns där och väntar nu bara på att hon skall börja.  Men, så bryter hon plötsligt upp från sitt långa förhållande med Tom, kommer helt ur fas och beger sig till Ecuador för några månaders paus och perspektiv. Det blir en period av fester och nya bekantskaper, men också av insikter, kärlek och vänskap. Men, vad skall hon göra när äventyret är över och livet i Helsingfors tar över igen?

Temat i Michaela von Kügelgens debutroman Vad heter ångest på spanska? är som ni förstår välbekant. Hitta sin egen väg framåt i livet, leva efter sina egna drömmar och inte uppfylla andras. Jag brottas lite emellanåt med att huvudkaraktären Erika är 25 år då hon ibland känns mer som någon cirka fem år yngre. Men, givet att allt först varit så utstakat för henne och att hon nu hamnat i en slags livskris är det kanske inte så konstigt. Jag var väl inte supermogen när jag hade min stora trettioårskris heller, så jag köper det ändå på något sätt. Man blir omogen, nojig, obeslutsam och allmänt velig när livet står och väger. När jag inser det tycker jag dessutom att Kügelgen lyckas skildra det alldeles utmärkt och jag känner mer för karaktären Erika. Det krävs ändå ett visst mod att bege sig till Sydamerika på egen hand och ännu mer mod att våga säga "nu räcker det - låt mig leva mitt eget liv" till en förälder som trots allt bara försökt göra gott.

Jag skulle säga att detta genremässigt är en ungdomsroman, eller YA, för det är boken med högt tempo och som går att identifiera sig med mycket av såväl beteende som händelser från gymnasieåren och uppåt. Det betyder dock inte att jag inte hade behållning av boken. Snarare så fick den mig att fundera ett par vändor över mitt eget liv - val jag gjort och varför jag gjort dem. Det behövs inte alltid något djupt och svårt för att sätta igång en sådan tankeverksamhet - det funkar riktigt bara med snabbläst underhållningslitteratur också!

(Rec.ex från Förlaget)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.