20 juni 2019

nu stormar det i dalens famn

Nu stormar det i dalens famn (inbunden)

I tredje delen i Ewa Klingbergs serie om människorna på begravningsbyrån Tranan, Nu stormar det i dalens famn, har det blivit nytt år, men det mesta rullar på som vanligt för Sandra och de andra. Allt liksom bara puttrar på,och för min smak blir det lite för mycket av puttret. Jag känner till persongalleriet och tycker om dem så det blir som att titta in i deras liv en stund, men det är egentligen rätt innehållsfattigt. I del två var ju kändisbegravningen den stor grejen, och eftersom bouppteckningen inte riktigt blev klar då finns det lite rester kvar till här boken. Annars nojar Sandra en del över Christoffer och om hans känslor verkligen är äkta. Christoffer själv har drabbats av sorg då en barndomsvän gått bort och kanske är det meningen att de ska vara den här bokens fokus, men det finns inte så mycket tyngd i den tråden. Majkens relation med ägaren till konkurrentbyrån tycks fördjupas och receptionisten Angelika är fylld av idéer som vanligt. Sandra ägnar en del tid åt att snoka i en kärleksaffär från förr också.

Jag tycker om boken, men det är en mellanbok, där det blir lite tunt på det stora hela. I nästa del hoppas jag på en något mer intressant händelse att bygga historien kring och så hoppas jag faktiskt på att Sandra ska släppa taget om Västerås. Det börjar bli lite tjatigt och nog förstår vi alla att hon kommer att bosätta sig permanent i Tranås. Min gissning är att hon och Christoffer tar över Tranan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.