29 sep. 2013

reading habit tag

Mia på bloggen Cum libris non solus har utmanat mig med Reading habit tag och så här på söndagskvällen passar det väl utmärkt att svara på lite frågor om läsning.

1. Har du en speciell plats hemma där du brukar läsa?
Sängen allra helst, men soffan går bra det med.

2. Bokmärke eller random pappersbitar?
Inget av dem. Hundöron, och jag har aldrig förstått vad som skulle vara så hemskt med det. I biblioteksböcker håller jag mig från vikandet och använder random papperbitar.

3. Kan du sluta läsa när som helst eller måste du sluta efter ett kapitel eller ett visst antal sidor?
Kan ju hända att jag ibland somnar mitt i läsningen ... Om jag inte somnar så slutar jag väldigt olika. I böcker med korta kapitel läser jag ut kapitlet. Om det är långa kapitel eller inga kapitel alls så slutar jag när jag inte orkar/vill läsa mer. Fast till punkt och slut på stycke vill jag gärna läsa förstås ... :)

4. Äter eller dricker du någonting när du läser?
Oftast inte, men latte förekommer absolut.

5. Brukar du lyssna på musik eller ha TV:n på när du läser?
TV:n klarar jag inte att ha på. Klassiskt och opera på mycket låg volym kan jag ha på i bakgrunden. För det mesta har jag dock tyst.

6. En bok i taget eller flera samtidigt?
Alltid en ljudbok och en pappersbok. Ibland flera pappersböcker. Går i perioder.

7. Läsa hemma eller överallt?
Numera läser jag nästa bara hemma, men jag kan fortfarande uppskatta att läsa på café.

8. Läsa högt eller tyst i huvudet?
Tyst, annars skulle jag bli tokig! :)

9. Hoppar du fram i boken eller hoppar du över stycken?
Nej, men om boken är tråkig kan jag skumma fast det slutar nästan alltid med att jag inte läser ut boken.

10. Bryta rygg eller inte?
Bryter alltid rygg på pocketböcker. Sällan i inbundna och då mest av en händelse.

11. Skriver du i böcker?
Nej. Känner inget behov.

12. Vilka taggar du?
Alla som känner sig manade! :)

2 kommentarer:

  1. Ja somnat mitt i boken har hänt mig flera gånger. Då får man vara tacksam den inte är på 900 sidor.
    Mia

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.