Årets svenska skönlitterära bok: Egenmäktigt förfarande - en roman om kärlek av Lena Andersson. Jag har läst den och det är en bok som stannar i minnet. En bok att fundera vidare kring långt efter att sista sidan är utläst.
Årets svenska facklitterära bok: Expeditionen. Min kärlekshistoria (illustrerad utgåva) av Bea Uusma. Jag har inte läst den men varje gång jag hör Uusma prata om sin bok blir jag nyfiken. Hon verkligen brinner för Andrées expedition till Nordpolen!
Årets svenska barn- och ungdomsbok: Snöret, fågeln och jag av Ellen Karlsson och Eva Lindström. Vänder sig till barn i åldern 6 - 9 år (enligt Bokus) och är "en vacker och stilsäker historia om vänskap och om att förstå sitt egenvärde". Låter som en bra bok för barn!
Forma Books har sedan några år tillbaka delat ut Forma Books Blog Award. Självklart har jag varit med och både nominerat och röstat och vinnarna blev följande tre:
Årets bokblogg: Marcusbiblioteket. Följer honom mer på twitter än i bloggformat, men nu får jag kanske börjar läsa bloggen också. (Min röst gick till Fiktiviteter vill jag bara erkänna.)
Årets nischade bokblogg: Sista timmen. Skriver korta och träffsäkra recensioner. En ny bekantskap för mig.
Årets bokrecension: Bokungen för recensionen av Prinsen och pojken. Okänd bok för mig men välskrivet blogginlägg om en "mangainspirerad bilderbok med hbtq-tema".
Röstade som du.
SvaraRaderaVi gillar Fiktiviteter! :)
RaderaLite info om "uusmas" bok(?). Hjärtat var Annas, och en del av hennes mycket privata historia. Att som skribent göra det till sitt eget privata, genom att kladda ihop det med sitt eget darriga kärleksliv, för tankarna till en slags textuell nekrofili, på det sätt Uusma gör.
SvaraRaderaJag säger: kommersiellt upplagt, utstuderad användning av andras forskning, med en reklambranschens estetik á la ”vicks blå”. Det finns många fantastiska författare som refererar intertextuellt öppet och mer direkt till verkliga händelser, fast på ett värdigt sätt som även förnyar synen på den gamla historien. Detta augustpris är branschens pris till branschen, parallellt med Disneys massiva kampanj om filmen ‘Frost’, beas privata kärleksbesvär outas i press, schyfferts vrålande på prisutdelningen ”gör en zlatan”/med snabb uppföljning med jättestora gör en zlatan bilder i t-banan.
Som alltid i alla branscher förekommer makar, textuella referenser, svårlösta moraliska problem om vad man får göra/inte får göra med andras texter och liv. Tankarna går till felicia feldt som i sitt komplexfyllda monstrum nästan psykotiskt kopierar hennes mors skribentstil parallellt med offentligt modersmord.
Vem hugger då uusma i ryggen? Seriösa forskare, riktiga författare och intressanta illustratörer. Och de som fortfarande tror på någon slags hederlighet i omnänt litteraturpris. Konstnärligt sett är boken amatörmässig textuellt, och kritiken är som vanligt när schyffert är inblandad trams. .Jag vill tillägga att parallellen ”schyffert” och Nils Strindberg, som ju alla insatta tolkar det (se tex Sundins kritik i SVD 23/9, som gillar boken) ÄR DET MEST KOMISKA MÅNGA AV OSS SETT PÅ LÄNGE, iaf vi som minns ”schyfferts” försök att tolka August Strindbergs ‘Fordringsägare’ tillsammans med torsken flinck på SVT. Det gäller att tolka välvilligt när man läser andras text. Men detta är hårresande. Och nej det går inte att bortse från verkligheten för att boken vann Fackbokspriset (märk väl Augusts…). Hon ställer alltså sanningen som hon gjort sig baserat på samtal med släktingar, andras forskning mm mot sin egen verklighet. ”Jag vet hur det känns…”, skriver bea. Nej bea, du vet inte hur det känns att dö isolerad panikslagen i Arktis. Och nej bea, du vet inte hur det kändes för Anna i sitt testamente skriva att hjärtat ska ligga hos Nils.haag och schyffert arbetar med reklam för den som inte vet, och ingår i ett större på lite olika sätt ”organiserat nätverk”.... här kommer lite zlatan ref: http://www.expressen.se/sport/fotboll/ligue-1/har-ar-zlatans-hypade-reklamfilm-med-volvo/.