28 nov. 2013

levande och döda i winsford

Levande och döda i Winsford (ljudbok)

Jag har en hel del tid att lyssna på ljudböcker nu och jag påbörjar fler än vad jag avslutar. Först hade jag inte tänkt lyssna klart på Håkan Nessers Levande och döda i Winsford eftersom det inte var Nesser själv som läste. Jag tyckte också att inledningen var lite seg. Men, eftersom flera personer sagt att den var så bra gav jag den en chans till och Anna Maria Käll är ju trots allt en favorituppläsare. Jag är mycket glad för att jag gav boken en chans till för den är ju så bra! Så bra att jag inte riktigt vet vad jag skall skriva om den. Det här är liksom Nesser i högform. Människor som mejslas fram genom återblickar, språket och nuet. Det långsamma berättartempot som är så nödvändigt för hela stämningen. På något sätt är jag överraskad och jag tror att det beror på att jag blev så besviken på Himmel över London och tänkte att Barbarotti-serien är kanske det enda av Nesser jag gillar. Nu vet jag att det inte är så. Jag älskar Levande och döda i Winsford.

Huvudpersonen, en kvinna som utger sig för att vara författare, med sitt kyliga och rationella förhållningssätt till tillvaron och familjen tilltalar mig. Hennes sätt att hantera de händelser som utgör bokens  kärna (och som jag inte tänker säga nog om för att inte förstöra läsupplevelsen för någon annan) blir logiska mitt i det ologiska. Huset hon hyr där på heden Exmoor, där hon skall tillbringa vintern och överleva sin hund, är så ensligt och blir som ett eget väsen i boken. Ännu mer en egen karaktär blir heden som är så där karg, mystisk och emellanåt skrämmande som man tänker sig en hed i en gammal Sherlock Holmes novell. (Vem har inte varit rädd för Baskervilles hund?) Han gör det skickligt, Nesser. Jag känner heden andas i takt med de vilda hästarna och det är nästan synd att det finns ett slut på boken. Fast ändå inte för det här är en färdig berättelse när sista minuten är färdiglyssnad. Jag har inga frågor och jag är så där nöjd som man bara blir av en riktigt bra berättelse. Nu vill jag läsa mer Håkan Nesser. När kommer nästa bok?

6 kommentarer:

  1. OK, där bestämde jag mig. Den här ska jag ha :)

    SvaraRadera
  2. Jag har å andra sidan precis lyssnat på Himmel över London och tyckte den var helt okej.. :) Men den här verkar ju onekligen snäppet bättre då!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att många tyckt om Himmel över London men berättelsen tilltalade inte mig. Levande och döda i Winsford är absolut bättre!

      Radera
  3. En av årets höjdare! Helt klart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är nog årets bästa ljudbok för min del.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.