7 mars 2014

bokbloggsjerka 7 - 10 mars

jerka11

Här är veckans fråga i jerkan:

Inspirationen till veckans jerka är hämtad från The Guardianas artikel Which book will never be find on your shelves?

Jag vill egentligen inte välja bort någon typ av böcker så kategoriskt att jag skulle säga att de aldrig kommer att hamna i min bokhylla. Böcker jag egentligen inte gillar, som självhjälpsböcker och böcker med uppmuntrande ord och gulliga djur kan ju vara intressant att titta i och bekanta sig med för att påminna sig om vad det är man tycker så illa om. Bland de skönlitterära böckerna har jag svårt att ens tänka tanken på att läsa böcker med zombies, men aldrig är nog att säga för mycket.

Det enda jag kan komma på som aldrig någonsin kommer att få en plats i min hylla är politiska böcker som Det kommunistiska manifestet av Karl Marx och Friedrich Engels och Mein Kampf av Adolf Hitler. Där går min gräns. 

28 kommentarer:

  1. Huu för den sista meningen! Där går gränsen för mig också.

    SvaraRadera
  2. Zombies har jag också svårt för. De sistnämnda har jag läst av ren nyfikenhet och som allmänbildning, men det är inget som jag vill äga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I allmänbildande syfte och lånat på biblioteket skulle jag kanske kunna läsa dem, men troligtvis inte.

      Radera
  3. Zombies finns det inte speciellt mycket av i mina hyllor heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns inget som intresserar mig med zombies.

      Radera
  4. En vettig gräns tycker jag.

    SvaraRadera
  5. Zombies saknas nog helt hemma hos oss. Om inte maken smugit in någon sådan ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min sambo smyger bara in facklitteratur om butikskommunikation så detta är ett zombiefritt hushåll. :)

      Radera
  6. Politiska pekpinnar är inte välkomna hos mig heller. Även om jag tror att vissa sådana böcker vore nyttiga att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säkert nyttigt, men garanterat bara upprörande och irriterande. Passar.

      Radera
  7. Innan jag läste Hanteringen av odöda av Johan Ajvide Lindqvist tänkte jag också att jag aldrig skulle läsa något om zombies, men jag tyckte om den.

    Vad gäller Marx och Hitler tycker jag faktiskt att det vore intressant att läsa dem, liksom Maos röda bok, men det är ingenting som jag skulle gå och köpa själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maos lilla röda ingår i samma kategori, ja. Ingen av dem vill jag äga.

      Radera
  8. Jag har också svårt att säga Aldrig och tänkte ta Mein Kampf först men i rent studiesyfte så tror jag att den boken kan vara bra så jag utesluter den inte helt..

    SvaraRadera
  9. Självhjälpsböcker, politiska böcker och definitivt Mein Kamp är böcker som inte kommer flytta hem till mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självhjälpsböcker är liksom lite för hurtiga för att jag skall orka med dem.

      Radera
  10. Mein Kamp är portad hos mig, fy attan
    Mia

    SvaraRadera
  11. Politiska böcker finns inte i min hylla heller

    SvaraRadera
    Svar
    1. De politiska böckerna verkar inte vara några favoriter hos #boblmaf. Tur det!

      Radera
  12. De politiska böckerna du nämner skulle nog aldrig få flytta in i min hylla heller!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sånt håller man gärna hyllan fri från!

      Radera
  13. Jag är nog öppen för det mesta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog det allra bästa, att vara en litterär allätare.

      Radera
  14. Jag har nog läst både Marx och zombieböcker tidigare i livet. Marx läste jag när jag pluggade till ekonom, intressant med de teorierna som komplement till Keynes!

    SvaraRadera
  15. Just angående Mein Kampf och andra liknande böcker kan jag, liksom många andra, säga att jag skulle vilja läsa i utbildande syfte. Dock skulle jag nog inte ha något emot att äga boken heller, så länge den inte på något sätt stöttar till det samhälle som bringades fram under nazisternas välde. Eller till något annat negativt enligt mina synpunkter.
    Dock kan det (tyvärr) uppfattas av andra att jag är nazist eller så om det syns att jag har boken i min ägo (eller vad det är för bok överhuvudtaget) och det ogillar jag. Men om man drar sådana slutsatser så fort, blir jag kanske lite mer besviken på personen som drar slutsatserna...
    Kanske flummade iväg nu xD

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.