28 apr. 2014

annabel

Annabel (häftad)

Ni vet hur mycket jag älskar bokomslag och hur jag gärna vill läsa böcker med fina omslag, men ibland får man göra undantag och läsa en bok med ett mindre tilltalande omslag eftersom innehållet verkar så lockande. Annabel av Kathleen Winter är en typisk sådan bok.

I ett litet samhälle i någon avlägsen del av Kanada föds 1968 ett barn. Mamman till barnet, Jacinta, ber genast väninnan Thomasina, som närvarat vid födseln, om att vara med och bevara hemligheten som ingen utom Jacinta och hennes man Treadway ska få känna till. Barnet som fötts är varken pojke eller flicka. Det har en uppsättning av båda könsorganen och är vad man då skulle ha kallat en hermafrodit, och vad vi idag kallar intersexuell eller mixed gender.

Treadway bestämmer på stående fot att barnet skall vara en pojke och uppfostras till en pojke. De döper honom till Wayne. Jacinta är inte lika säker på saken, men i det samhälle hon bor har mannen mer att säga till om och hon fogar sig i beslutet även om hon hela tiden ser Waynes mer feminina sidor och drag. Treadway är inte heller blind för dem men han framhärdar i sitt beslut, utan att på något sätt vara en elak man, och de ger Wayne mediciner för att han skall utvecklas till en man.

Det finns en rörande scen i början av boken där Wayne är besatt av tanken på att äga en baddräkt så att han kan se ut som sin konstsimmande idol. I lönndom får han sin baddräkt och bär den när ingen ser, även när baddräkten börjar bli alldeles för liten. Wayne har svårt att passa in bland de andra pojkarna i det lilla samhället och hans bästa barndomsvän blir istället den lite speciella flickan Wally, men vänskapen förstörs av pappans oförståelse.

Första halvan av boken ger visserligen en grund och vi får Waynes barndom förklarad, men jag känner ändå att berättelsen står och stampar lite grand. Det är när Thomasina inte längre kan vara tyst, när Wayne råkar ut för en händelse som gör att han måste till sjukhus, när Wayne lämnar sin barndomsstad som jag tycker berättelsen lossnar och blir den berättelse om identitet och mod som jag hoppades. Det gör mig lite kluven till boken, men det har absolut sina poänger och jag är glad att jag läst den. Det är en debutroman och det märks, men inte så mycket att det helt förstör läsupplevelsen. Det är bara synd att berättelsen inte kommer igång lite snabbare.

(Rec.ex från Kabusa böcker)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.