15 apr. 2014

författaren i familjen

Författaren i familjen (häftad)

Édouard skriver när han är sju år en liten dikt som får alla att applådera honom och han utnämns genast till familjens författare. Det är inte helt lätt att leva upp till det och Édouard kämpar i vuxen ålder på med sitt skrivande som inte riktigt vill sig. Han stöttas av den väninna som han delar lägenhet med och det gifter sig också med varandra i unga år. För att försörja sig själv och familjen börjar Édourd i reklambranschen och vinner där många priser och blir en copywriter att räkna med, men han är trots allt inte nöjd och reklamens korta budskap är inte den sortens skrivande som gör honom lycklig.

Jag blev väldigt förtjust i Gregoire Delacourts bok Författaren i familjen. Det är något tafatt över hela Édourds person och hela hans liv. Han är ständigt lite bortkommen och tar liksom inte tag i sitt liv, samtidigt så är det skrivet med så mycket kärlek och värme att jag inte blir irriterad på honom utan att jag läser i stort sett hela boken i en sittning. Jag kan inte franska, men misstänker att boken lider lite av översättningsproblematik emellanåt. Reklamtexterna tycks inte vara så effektfulla, men jag gissar att de nog är det på originalspråket. Det stör dock inte alltför mycket och jag rekommenderar verkligen dig som inte läst Delacourt att ge honom en chans. Jag ser i alla fall fram emot att läsa en tredje bok av honom, för både Författaren i familjen och Allt jag önskar mig har varit helt i min smak. Tur att Sekwa ger ut Delacourt och så mycket annan läsvärd fransk litteratur!

(Rec.ex från Sekwa)

4 kommentarer:

  1. Jag tyckte mycket om Allt jag önskar mig, så det låter lovande. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du gillade Allt jag önskar mig kommer du att gilla denna också!

      Radera
  2. Sewkas utgivning håller alltid hög klass och ger som oftast ett otroligt sug efter Frankrike.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen hög klass! Kul med förlag som Sekwa!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.