13 apr. 2014

två rec.ex, ett inlägg

För det mesta skriver jag om böcker så snart jag läst ut dem, men nu ligger jag för ovanlighetens skull lite efter med mitt bloggande så därför kommer här två böcker i samma inlägg. Det är två väldigt olika böcker!

Jakarandaträdets barn (inbunden)

Jag läste Jakarandaträdets barn av Sahar Delijani i omgångar och det kanske bidrog till att jag emellanåt tappade tråden en aning, men jag tyckte ändå om boken som kan sägas handla om en familj som genomgår splittring och sorg som en följd av Irans historia från tidigt 80-tal till nutid. Inledningen med en gravid kvinna i ett av Teherans kvinnofängelse är stark och jag grips av berättelsen om hur hon fraktas runt för att få komma till ett sjukhus för att föda sitt barn. Boken fortsätter inte riktigt lika starkt med den är, på sitt närmast slingrande sätt, ändå en berättelse som ger en inblick i en annan kulturs nutidshistoria och det uppskattar jag alltid.

(Rec.ex från Forum)

Och så kom du (inbunden)

Och så kom du av Kathleen MacMahon är vad det är, en litterär bagatell, men en trivsam för-stunden-läsning och en perfekt bok att rensa hjärnan med efter den ovan nämnda boken. Tidsmässigt befinner vi oss precis efter Lehman Brothers-kraschen och Bruno har blivit arbetslös och bestämt sig för att söka sig till sina rötter på Irland. På Irland finns Addie, arkitekt utan uppdrag och avlägsen släkting till Bruno. De träffas en dag på stranden och saker förändras för dem båda. Det är lite mer överraskande än vad det först verkar, men det är inte en berättelse som stannar mer än för stunden. Inget fel med det som bekant. Vi behöver alla boklig förströelse för stunden emellanåt och då är det här ett helt ok val. Måste bara kommentera bokomslaget också, för det är så vackert färgsatt. Ännu finare i verkligheten!

(Rec.ex från Bazar)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.