27 apr. 2014

fyren mellan haven

Fyren mellan haven : roman (ljudbok)

Först var jag inte helt förtjust i M. L. Stedmans Fyren mellan haven, men eftersom Anna Maria Käll alltid gör så skickliga uppläsningar fortsatte jag att lyssna och boken växer. Den liksom smyger sig på mig, växer och blir till slut en sån där bok jag verkligen uppskattar för att den gör det här med rätt och fel lite mer komplicerat. Faktum är att det är en riktigt bra bok där författaren låter saker ta tid. Det är inga "snabba klipp" och därför en bok jag rekommenderar att läsa när ni har tid, när ni verkligen vill sjunka in i en berättelse.

Varför valda jag boken från första början? Ja, men det är ju något visst med fyrar och tiden då det fanns fyrvaktarfamiljer på vindpinade öar. I detta fall heter ön Janus Rock, eller bara Janus, och fyrvaktaren är Tom Sherbourne, en krigsveteran från första världskriget. Janus ligger långt ut i havet utanför Australiens kust och Tom trivs på den ensliga platsen och med fyrvaktarens alla uppgifter. Vid ett besök i den närmast belägna staden möter han den unga Isabel som ger sig inte förrän hon blivit hans hustru och följer med honom till Janus. Deras kärlek är stark och självklar och de är lyckliga med varandra. Allt som saknas är ett barn, men Isabel får flera missfall. Efter några år tillsammans på ön hittar Tom en båt som spolats upp på land. I båten hittas en död man och ett litet spädbarn som lever. Isabel tar genast barnet till sitt hjärta och trots Toms tvekan bestämmer de sig för att behålla barnet och säga att det är deras barn. De är övertygade, eller åtminstone är Isabel det, om att båda föräldrarna omkommit till havs. Ett par år senare uppdagas det dock att barnets mor lever och hennes liv är slaget i spillror.

Det är så lätt att på förhand säga vad som är rätt och fel, och så svårt att under bokens gång vara lika säker. Stedman skriver så jag förstår och känner med alla och jag är inte ens i slutänden säker på vad jag tycker är rätt eller fel. Det är som ett etiskt dilemma som kan diskuteras i en evighet. Läs eller lyssna och avgör själva!

8 kommentarer:

  1. Har läst fler bloggar som gillar. Det gör mig nyfiken :-)

    SvaraRadera
  2. Jag gillade den verkligen (läste den på engelska efter tips på instagram). Frågan om vem som har rätt/fel är verkligen intressant

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så bra med tipsen man får i sociala medier!

      Radera
  3. läser gärna böcker om fyrar! inte facklitt, utan stormpinade melankoliska romaner med existentiell touch : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är den här boken något för dig! (Det finns några passager med sockersöta kärleksskildringar men de får man bortse från ..)

      Radera
  4. Den står i min hylla och väntar. Måste läsas förstår jag nu!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.