22 sep. 2015

av skuggor märkt

Av skuggor märkt (mp3-bok)

Gotländsk landsbygd, islandshästar och hembakta rullrån - visst är det här feelgood! Fast kryddat med ett par mord!

Marianne Cedervall har tidigare skrivit en serie om Mirjam och Hervor som jag inte läst och aldrig känt mig sugen på att läsa heller, men hennes senast bok Av skuggor märkt lockade mig. Trots att jag aldrig varit någon hästtjej kan jag väl erkänna att det var omslaget som lockade mig. Det är ju något visst med hästar och om jag inte vore så rädd för höjder (ja, hästar är höga!) så kanske jag hade vågat mig på det där med ridning.

För Anki är det här med hästar något av en revansch. Efter att ha tagit hand om sin sjuke make i många år är hon nu änka och fri att leva sitt eget liv och att återuppta sitt gamla ungdomsintresse. Hon lämnar storstaden, köper hus på Gotland och därtill två islandshästar. Hennes vuxna barn tycker hon är fullkomlig galen, men Anki tänker njuta av sitt pensionärsliv. Mullvalds socken är dock ingen helylleidyll skall det visa sig. Kyrkan vandaliseras, en häst hittas förgiftad i Ankis stall och snart sker också det första mordet. Snacket går och som nyinflyttad fastlänning är Anki givetvis misstänkt av de andra i bygden. Tillsammans med den pensionerade polisen Tryggve börjar hon snoka i vad det är som händer i socknen och vem det är som ligger bakom allt hemskt som händer.

Visst är det småputtrigt, men jag är helt ärligt väldigt svag för den typen av deckare. Dessutom gillar jag Cedervalls sätt att beskriva både miljö och personer (Anki och Tryggve får gärna bli en del av min fiktiva kompiskrets!) så jag kommer definitivt att läsa fler böcker om Anki, för givetvis är en serie utlovad. Jag kan dock inte låta bli att fundera över hur många människor man kan mörda i en liten gotländsk socken innan det blir rena Midsomer över det hela. :)

2 kommentarer:

  1. Jag tänker inte flytta dit i alla fall, jag gillade den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, en flytt dit lockar väl inte direkt, även om boken var bra. :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.