20 maj 2018

bara du

Bara du (cd-bok)

Jag tillhör dem som verkligen älskat Ninni Shulmans Hagforsserie, så när Bara du kom var jag lite tveksam. Skulle jag gilla den även om den inte vara en Hagforsdeckare? Svaret är: Ja! Visst gillade jag den! Schulman levererar en thriller som hela tiden byggs upp och i slutändan blir riktigt spännande. Det är mycket skickligt eftersom de grova dragen i händelseförloppet är rätt givna och ändå lyckas hon gör det hela så intressant och så där skönt omöjligt att slita sig från.

Berättelsen kretsar kring Pål och Iris. Pål jobbar som spärrvakt i tunnelbanan och Iris är frilansande formgivare. Båda har tröttnat på singeltillvaron och när de träffar varandra kastar de sig in i relationen. Eller kanske är det mest Iris som kastar sig och faller handlöst för den uppmärksamhet hon får av Pål. Hans kärleksfullhet är nästan för bra för att vara sann och när Iris blir allt svagare av någon slags mystisk åkomma, finns han ständigt där vid hennes sida. Som ni förstår skall det visa sig att det är lite för mycket av det goda, men mer än så säger jag inte. Läs och se själva vad som händer, för det här är en mycket läsvärd svensk thriller!

2 kommentarer:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.