12 maj 2018

härifrån till kim

Härifrån till Kim (ljudbok)

Det är sällan jag läser ungdomsböcker, men omslaget på Härifrån till Kim av Bernt Danielsson var så fint att jag blev sugen på lyssna på den. Jag har ju noll koll på den här delen av bokutgivningen och namnet Bernt Danielsson sa mig ingenting, så jag trodde jag skulle få lyssna på en samtida ungdomsroman. Först trodde jag att det var det också, men att den var förlagd till 80-talet. Efter en stund började jag dock ana att den kanske var betydligt äldre än vad jag trodde och en snabb googling visade att boken gavs ut 1988 första gången. För mig känns det lite konstigt att så gamla ungdomsböcker ges nytt liv. Inte för att de per automatik är dåliga, men en del saker i boken måste ändå framstå som märkliga på gränsen till obegripliga för den som är säg fjorton år idag. Som det här med bara hemtelefon till exempel.

Hur eller hur, boken var bara någon timme lång så jag lyssnade klart på den. Den handlar om kille på sexton-sjutton år som hoppar av gymnasiet hemma i det lilla samhället där han är uppvuxen. Hans mor och far är helt emot det och för att locka honom att gå kvar i skolan men ändå få se något annat av världen fixar de en plats på ett musikgymnasium i Stockholm till honom. Smolket i bägaren är att han måste bo hos sin moster Agnes, men det är ju ändå Stockholm. Hans stora dröm är att möta en Kvinna, typ 25 år gammal som vill ha honom som ung älskare. Han är inledningsvis väldigt besatt av den tanken. Ju längre in i boken vi kommer desto mer kommer det att handla om skolan, kompisen och att kryssa sig fram i tonårsvardagen där tankarna titt som tätt handlar om sex. Så till slut dyker Kim upp och hans fokus i livet flyttas och handlar nästan helt om Kim och hur han skall komma nära Kim.

Inte direkt en bok för mig, men kanske var den superbra när den kom där i slutet på 80-talet. För några är det säkert en nostalgitripp att lyssna på den igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.