10 juli 2016

den tredje hustrun

Tredje hustrun (mp3-bok)

En man - tre fruar - fem barn. Ja, det är grunden i Lisa Jewells bok Den tredje hustrun. Adrian närmar sig 50 år och är inne på sitt tredje äktenskap. Barn har han med sina två första fruar, men med fru nummer tre har det inte hunnit bli några än. Hela familjen, med ex-fruar och halvsyskon, umgås med varandra och tillbringar semestrarna tillsammans i samma hus. Det är den perfekta stjärnfamiljen och Adrian är så nöjd över situationen.

Maya, den tredje hustrun, blir en sen kväll påkörd av en buss och avlider. Adrian är förkrossad och samtidigt fast besluten att ta reda på vad som egentligen hände den där kvällen. Samtidigt börjar fasaden spricka både här och där och kanske var inte alla i familjen så lyckliga och tillfreds med livet i stjärnfamiljen som Adrian trott.

Det här är en sådan där bok där huvudpersonen inte är helt sympatisk. Adrian är rätt självupptagen, men omedveten om det. Han tänker inte på hur andra människor kan reagera och uppleva saker utan han kör liksom bara på. Ego, men inte elak med vilje. Bland barnen och fruarna finns hemligheter och saker som förtigs och som under bokens gång sakta kommer upp till ytan. Boken blir genom alla olika personer och deras relation till varandra som en bra dramafilm man sugs in i för stunden och därför tycker jag om boken även om jag vet att jag nog snart har glömt den. Man skulle kunna kalla den för perfekt sommarläsning just därför.

4 kommentarer:

  1. Man får bara inte börja irritera sig på Adrian. Det gjorde jag och då tog det överhanden, kan tänka mig att det skulle kunna bli en riktig bra film. Vilken brittisk skådespelare ser vi som Adrian?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lyckades hålla mig borta från irritationen för han är ju inte helt ensidigt skildrad. Jag är så hemskt dålig på skådisar så jag har ingen gissning, men att den blir en bra film är helt givet.

      Radera
  2. Den ligger som nummer fem i min läshög för sommaren. Snart så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nummer fem - låter som en mycket välplanerad sommarläsning! :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.