5 apr. 2019

den ljusaste natten


I Den ljusaste natten får vi för andra gången möta Helena Kubicek Boyes deckarkaraktär Anna Varga, psykologen som jobbar på Säters rättspsykiatriska klinik. Den här gången är det midsommartider och Anna har beviljat permission för en av klinikens pedofiler. Pedofilen avviker från sina permissionsplaner och en femårig flicka försvinner från en camping i Säter. Anna känner ansvar och oro - har hon fattat fel beslut? Så försvinner också en sjuårig pojke och utredningen får ännu mer fart. Anna blir kontaktad av polisen för att delta i utredningen, men kan hon göra det utan att bryta mot reglerna? 

I den första boken i serien, Innan snön faller, var jag lite skeptisk mot framställningen av Dalarna (dalkulla som jag är), men i Den ljusaste natten finns inte den där stämpeln av speciell kvar och det uppskattar jag verkligen. Att Säter framställs som en pittoresk liten småstad kan väl alla leva med, och det stör inte alls läsningen. Jag tycker faktiskt mycket bättre om den här boken än den första. Den har något avslappnat över sig i kombination med en rätt bra ihopvävd deckarintrig. Visst, jag gissar vem som är den skyldiga är väldigt tidigt i boken, men jag fortsätter ändå läsa med god behållning för det tillkommer några villospår och några livsöden att engagera sig i under bokens gång. Precis som det ska. 

Efter två böcker om Anna Varga känner jag verkligen att det här är en serie i min smak och jag vill absolut fortsätta läsa om Anna Varga och hennes kollegor i Säter. Perfekt avkopplingslitteratur!

(Rec.ex från Bokfabriken.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.