12 apr. 2019

kvartetten

Kvartetten (häftad)

Vissa böcker är bra så fina att läsa! När jag läser Aja Gabels Kvartetten kommer jag på mig själv flera gånger med att gör en mikropaus i läsningen bara för att i min hjärna säga "Det här är vackert!"

Bokens fyra huvudkaraktärer Jana, Brit, Daniel och Henry bildar tillsammans Van Ness-kvartetten under sin studietid, en stråkkvartett som ska röna viss framgång under åren som kommer. Jag ska erkänna direkt att hela konceptet med att väva samman den klassiska musiken med personernas liv och karaktärer får mig helt på fall. Det är gjort med en sådan lätthet. Nästan som att musiken bär berättelsen, men utan att på något sätt ta fokus från personerna och skildringen av deras liv. För mig, som är rätt förtjust i kammarmusik (utan att kunna något mer om det än att jag njuter av det), känns det också som att få kika in bakom kulisserna i en värld som jag annars inte har tillgång till.

Det fyra vännernas liv får vi följa från mitten av 1990-talet och en bit in på det nya seklet och deras resa både privat och tillsammans blir precis så där lagom tilltrasslad som livet kan te sig. De går från unga och lovande till äldre och stelare, från enkla relationer till komplicerade relationer, från singlar till föräldrar eller något annat. De vårdar sina instrument, men kanske inte alltid sig själva. En sak som slår mig är att jag inte får någon favorit. Inte någon av karaktärerna känns viktigare än någon annan, inte mer eller mindre intressant, ingen är oupphörligt irriterande, jag håller inte på någon. De är verkligen en kvartett, en sammanhållen bukett som bokens omslag så fint illustrerar.

(Rec.ex från Etta/Sekwa)

6 kommentarer:

  1. Det är verkligen en bok jag vill läsa! Tack för din text!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror absolut att detta är en bok för dig!

      Radera
  2. Tack för tipset! :) Verkar vara en fin bok. Tjusig framsida också! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Framsidan är verkligen härligt färgglad! Det är fin läsning. Rekommenderas absolut!

      Radera
  3. Det du skriver får mig att vilja läsa den här boken direkt. Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att kunna inspirera! Hoppas du också kommer att tycka om boken.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.