24 apr. 2019

årets bok 2019 - de nominerade

Foto: Henrik Mårtensson

Idag avslöjades vilka böcker som har chans att vinna Årets bok 2019 och självklart kan jag inte låta bli att göra ett inlägg om det. Som vanligt när det kommer till priser har jag lyckats läsa "fel" böcker så det är bara två böcker (eller en och en halv om man ska vara petig) som jag har läst. Men, av dem som jag inte läst då - är jag intresserad av att läsa dem? 

De dubbelt så bra, Bengt Ohlsson (Albert Bonniers förlag) 
Känner mig egentligen rätt klar med Ohlsson, men den här boken har trots allt ett tema som jag brukar gilla så kanske blir den läst. Med betoning på kanske.

Det som göms i snö, Carin Gerhardsen (Bookmark)
Nej, Gerhardsen är inte någon favorit så den här boken hoppar jag över. 

En katts resedagbok, Hiro Arikawa (Nona)
Helt missat den här boken i bokfloden, men den verkar fin. Spar läsningen till en stund då en sådan bok lockar, men vet att stunden kommer. 

Järtecken, Christoffer Carlsson (Albert Bonniers förlag)
Njae ... Tror inte den här blir läst. 

Manhattan Beach, Jennifer Egan (Albert Bonniers förlag)
Ännu ett kanske. Inte supersugen faktiskt. 

Mörkret, Ragnar Jónasson (Modernista)
Jo, men kommer den här som ljudbok kommer jag absolut att lyssna! 

Pachinko, Min Jin Lee (Polaris)
Inte läst, men det här verkar absolut som en bok för mig! 

Påfågelsommar, Hannah Richell (Forum)
Kommer nog invänta pocket, men det känns som en bok för mig.

Silvervägen, Stina Jackson (Albert Bonniers förlag)
Har läst och utsåg den till förra årets bästa deckare/spänning i mitt årliga bokslut. Så bra verkligen!

Stormvarning, Maria Adolfsson (Wahlström & Widstrand)
Kanske, kanske inte. Vi får se helt enkelt. 

Till minne av en villkorslös kärlek, Jonas Gardell (Norstedts)
Varvar läsning och lyssning av denna bok just nu. Både gillar och ogillar. 

Vaggvisa, Leila Slimani (Natur & Kultur)
Nej, den här lockar inte alls. 

Vilka av de nominerade har ni läst eller är ni sugna på att läsa? 


6 kommentarer:

  1. Mörkret av Ragnar Jónasson är riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då hoppas jag ännu lite mer att den kommer som ljudbok!

      Radera
  2. Jag hade också helt missat boken En katts resedagbok (kanske på grund av titeln som låter mer som en barnbok). Men den verkar definitivt vara trevlig. Annars verkar vi tycka rätt lika om böckerna - om att läsa eller ej. Fast jag har nog tänkt att testa Järtecken. Jag vill ge honom en chans till (har bara lyssnat på en men gillade inte så mycket).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att det låter som en barnbok, men den verkar bra när man läst om den. Sett en del riktigt bra omdömen om Järtecken, men av någon anledning har C Carlsson aldrig lockat.

      Radera
  3. Jag bevittnade omedelbart resultat inom tre dagar efter att ha kontaktat kommunikationen med Dr.Oduduwas Love-spell caster för att få tillbaka min ex pojkvän efter 3 månader vi har bott iväg, jag är glad att rapportera att min man och jag är tillbaka på spår kom tillbaka till mig med mer kärlek och förtroende.
    Min djupa tacksamhet går till Dr.Oduduwa lunchade en magisk kärleksspell på min vägnar i hans tempel. Det var efter tre dagar min ex ringde mig på telefonsamtal för att be om ursäkt och be om förlåtelse, jag fick ett telefonsamtal från Anderson min man idag, han kommer hem, jag är väldigt glad eftersom det här är det bästa som någonsin hänt mig det här år. Jag rekommenderar starkt samma DrOduduwa till alla som läser detta sanna livsförklaring, om du söker återförening med familj, kärleksspell för att få tillbaka ex-älskare, kärleksspell för att bygga förtroende och matighet i ett förhållande och också sex äktenskapsrådgivande böner för att återställa brutna hem.
    Oduduwa kontakt: {dr.oduduwaspellcaster@gmail.com}

    SvaraRadera
  4. Goda vänner, jag heter Antonio Laura från Lund-Sverige, jag är en medicinsk doktor med yrke, 45 år gammal. Vänligen läs mitt sanna liv vittnesbörd om äktenskap genombrott, jag har en positiv avsikt att denna information kommer att hjälpa någon att läsa detta vittnesbörd just nu för att återställa tillbaka trasiga äktenskap och ta tillbaka förlorad kärleksförhållande inom 2 dagar av magisk stava kärlek del. Efter att ha varit i relation till Antonio min man vi gifte oss fyra år, bröt han med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka för att älska mig, men allt jag gjorde var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av kärleken jag har har för honom, jag frågade honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min kollega på arbetsvän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en kärleksstavningsrock som skulle kunna hjälpa mig att stava den tillbaka, men jag är den typ av person som aldrig trodde att kärleksspelldelen fanns eller fungerade som jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han berättade för mig att det inte var något problem att allt kommer att bli bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar kastade han stavningspartiet i luften och överraskande den andra dagen var det klockan 6.00. Min ex-kärlekspartner ringde mig på min mobiltelefon, jag var så förvånad över att jag svarade min man Antonio telefonsamtal, ber om ursäkt för mig och sa att han var ledsen för att såra mig, han förklarade för mig allt det som hände var inte hans fel för att Han var under ond spell från en annan kvinna. Jag älskar min man så mycket, jag gjorde allt för att få honom att komma hem eftersom vi hade två härliga barn tillsammans. Just nu är jag väldigt glad min man har återvänt hem för att älska mig mer än någonsin tidigare och våra barn är glada över att få sin far hemma. Min man accepterar mig, jag vet att han älskar mig så mycket. Jag är lycklig idag började vi leva tillsammans lycklig familj.
    Jag uppriktigt rekommenderar Dr.Oduduwa till alla som söker att hitta sann kärlek, Ta tillbaka ex kärlekspartner, Magic kärlek stavar för att säga upp skilsmässa och kärleksspell för att locka till sig ny kärlek omedelbart inom några dagar är alla dina äktenskapsproblem över efter kontakt med den här stora mannens e-postadress :
    (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com) även WhatsApp mobil: +79268011965
    en på en personlig kommunikation med Dr.Oduduwa är allt du behöver för att få allt ditt hjärta önskar bli verklighet.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.