20 apr. 2019

vårenkät



Ute är det sommartemperaturer men jag kör en liten vårenkät som jag hittade hos Monika.

1. Vad ser du mest framemot med våren?
Att cykla! Jag är ju egentligen en höst- och vintermänniska, men just att cykla en lagom varm vårdag är underbart härligt. I helgen ska däcken pumpas!

2. Vilken är ditt favoritställe att sitta och läsa?
Inne i min schäslong bland kuddar och filtar.

3. Vad brukar du ta med dig till din lässtund?
Nästan alltid en stor kopp kaffe.

4. Är det någon bok du ser extra mycket fram emot att läsa i vår?
Har ännu inte läst Mai betyder vatten av Kayo Mpoyi så den läsningen ser jag fram emot. Annars skulle jag säga att jag längtar efter en god blandning av deckare, romaner och lite lättsamt. Och faktiskt mellan riktigt bra och helt ok också.

5. Finns det någon "dammig bok" i hyllan du är extra sugen på att läsa i vår?
Jättedammig är den kanske inte, men Jonas Gardells Till minne av en villkorslös kärlek kanske blir läst i vår (eller sommar).

6. Finns det någon klassiker du skulle rekommendera alla att läsa?
Nej, inte någon som jag skulle rekommendera till alla. Jag skulle snarare säga att klassiker gör sig bäst om man kan samtala om dem. Rekommendationen blir alltså mer att ni som är med i bokcirklar - släng in en klassiker emellanåt! Det som gjorde det så givande att läsa dem under litteraturvetenskapen var ju analysen, diskussionen, kontexten. Utan det försvinner tjusningen med många klassiker skulle jag säga.

7. Finns det något du längtar efter, bokmässigt alltså?
Det vanliga i mitt fall - läslust och läsflyt. Tycks ha blivit en evig kamp, tyvärr.

2 kommentarer:

  1. En god blandning av böcker låter som en bra idé. Jag har märkt att även jag vill ha mer omväxlande läsning nu för tiden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju kul att möta olika slags berättelser. Nu i påsk lyssnar jag på krim och läser en lättsam pocket.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.