22 feb. 2013

abc

ABC (pocket)

Jag tittar alltid i fyndlådor med pocketböcker för det kan ju ligga ett eller annat guldkorn där. Ida Jessens bok ABC köpte jag på Bokmässan för tio eller femton kronor och det får absolut räknas som ett fynd!

Joachim lever ungkarlsliv i en stor fin lägenhet i centrala Köpenhamn. På en fest möter han Susan och de pratar med varandra under kvällen. Några månader senare träffar han henne av en slump på ett kafé och därefter går allt snabbt. De blir ett par, Susan blir snart gravid och de flyttar in i hans lägenhet. Joachim gör allt för att vara lycklig och förtränger alla obehagskänslor som ständigt gör sig påminda. Susan å andra sidan kör ett maktspel som får honom att känna sig allt mer trängd. Relationen blir alltmer ohållbar och Susans maktspel allt mer nyckfullt.

Det är en krypande stämning i hela boken. Jag tycker vansinnigt illa om Susan och det mesta hon gör. Jag försöker förstå vad hon får ut av det och hamnar till och med i försök till att ställa psykisk diagnos. Hennes beteende är inte OK mer än någon enstaka gång och hon har en märklig inställning till föräldraskap vilket satt sina tydliga spår i hennes dotter Ditte som hon har tillsammans med en annan man. Joachim gör mig också frustrerad. Jag vill att han skall säga ifrån och att han skall ta sin känsla av något inte stämmer på allvar. Hans flyktbeteende som utvecklas under bok är förståeligt, men knappast ett praktiskt sätt att hantera situationen på.

Jessen lyckas verkligen med att få till ett spännande relationsdrama med drag av psykologisk thriller och det på bara 198 sidor. Det enda jag inte gillar är slutet och det är bara för att ... ja, för att det liksom inte är något riktigt slut. Jag hade önskat lite mer klarhet, men det kanske är något jag missar med slutet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.