19 feb. 2014

enkätdags

Hittade en enkät hos Bokmania och som så många bokbloggare älskar jag enkäter så jag måste förstås besvara den. :)

Antal böcker jag äger:
Eftersom jag inte är hemma och eftersom jag kanske inte skulle orka räkna dem även om jag var hemma, så tar vi det i bokhylleformat istället. Jag har tre och en halv Billy full med böcker. I två av hyllorna har jag extra hyllplan. I den ena, den med enbart pocketböcker är det nog sex eller möjligen sju hyllplan, tror jag. Pocketböckerna har invaderat även de andra hyllorna eftersom jag älskar pocketformatet. Ja, jag vet alltså inte hur många böcker jag har, men jag rensar ibland och spar inte allt nytt jag köper. Finns ju begränsningar i utrymmet som vi alla vet ... :) (Den där sista halva bokhyllan undrar ni? Ja, där har älsklingen tidskrifter som Frame och liknande)

Senaste boken jag köpte:
Gjorde ett inköp på Pocketshop förra veckan och fick med mig dessa hem:
Dålig karma av David Safier
På ön av Tracey Garvis Graves
Mitt grymma öde av Carl-Michael Edenborg

Senaste boken jag läste:
Lex bok av Sara Kadefors. Utläst igår.

Böcker jag läser parallellt just nu:
Delirium av Lauren Oliver och Paradisträdgården av Amy Waldman. Frågan är om jag kommer att läsa ut någon av dem ...

Fem böcker som betyder mycket för mig: 
Det här är svårt för jag har en tendens att inte bli berörd av böcker på det sättet att jag tycker att de förändrar min värld. Jag gör därför ett försök att nämna några böcker som jag ändå tror haft betydelse för mig på olika sätt.

Lilla syster Kanin eller berättelsen om den feta näktergalen av Ulf Nilsson. Nämner den alltid för det var min stora favorit som barn och jag är övertygad om att det är kärleken till den berättelsen som lade grunden till min kärlek till böcker.

Katitzi-böckerna av Katarina Taikon tror jag öppnade mitt barnasinne för andra världar och andra sätt att leva (även om det är en aning stereotypt, men jag är uppväxt på 80-talet och böckerna var som de var då) Det där med andra sätt att leva är fortfarande något som lockar mig i valet av böcker att läsa.

Kulla-Gulla-serien av Martha Sandwall-Bergström var mitt första litterära möte med torp och fattigdom (i släkten fanns förstås riktiga berättelser från farfars uppväxt med stampat jordgolv etc). Jag har fortfarande en förkärlek för såna böcker men uppskattar också arbetarlitteratur och då alldeles särskilt ...

... Kvinnor och äppelträd av Moa Martinsson. Scenen när de två kvinnorna badar i bakstugan lever i mitt minne och jag tänker att när man känner så för en bok betyder det att den träffat något i ens inre. Något som skapar samhörighet över fiktions- och tidsmässiga gränser.

Till sist vill jag nämna Främlingen av Albert Camus som gjorde så starkt intryck på mig under mina litteraturstudier och som jag faktiskt läst om ett par gånger efter det. Existentialismen blev ett begrepp jag förstod i och med den boken och inledningsmening är i en klass för sig: "Idag dog mamma. Eller kanske igår, jag vet inte."

3 kommentarer:

  1. Alltid kul att läsa enkätsvar hos #boblmaf : )

    Särskilt glad blir jag över Främlingen, en av mina favoritromaner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Främlingen är så bra att den tål omläsning. Bara det gör den värd att uppmärksamma!

      Radera
  2. Vad kul med nån mer som gillar Moa! I min omgivning rynkar många på näsan och suckar lite när jag säger arbetarlitteratur. :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.