2 aug. 2014

i grunden utan skuld

I grunden utan skuld (ljudbok)

Fortsätter lyssna på deckare och valde den här gången I grunden utan skuld av Viveca Sten. Jag måste säga att det här är en bok där jag hela tiden glömmer bort att det är en kriminalroman jag lyssnar på. Anledningen är att det finns två parallellberättelser och den som utspelar under sent 1920-tal och där vi får möta pojken Thorwald är den som verkligen fångar mig och det är inte en berättelse om brott. Det är snarare en berättelse om det hårda livet i skärgården och vad som händer med en familj och en son när faderns vredesutbrott och märkliga trosuppfattning får dem att leva i skräck och det är ständigt bara en tidsfråga innan Thorwald skall bestraffas nästa gång. Fadern, Gottfrid, är en grym man som jag saknar all sympati för.

Nutidsberättelsen låter oss möta Stens kriminalinspektör Thomas Andreasson vid Nackapolisen. Han har under hösten deltagit i sökandet efter en försvunnen ung kvinna som aldrig hittades och antogs ha drunknat. Hans barndomsvän Nora, som har sommarhus på Sandhamn, har tagit med sig barnen och åkt ut till ön mitt i vintern efter att ha upptäckt att hennes man varit otrogen. Barnen hittar en kroppsdel i skogen och den visar sig tillhöra den försvunna unga kvinnan. Det som tidigare varit ett försvinnande är nu ett mord och ledtrådarna om vem som är mördaren är få.

Som ljudbok fungerade den här boken riktigt bra. Det finns dock en sak som irriterar mig en aning och det gäller inte bara den här boken. När det finns två parallellhandlingar och den ena utspelar sig i dåtid och den andra i nutid är det rätt självklart att dessa skall vävas samman. På så sätt vet man att det kommer att röra sig om gamla oförrätter och det får mig att emellanåt bara fokusera på vad som är kopplingen mellan då och nu. Lite synd för det förtar en del av bokens spänning. När det gäller just den här boken hade jag dessutom gärna läst en roman bara om Thorwald, hans liv och vad som hände med hans stora kärlek Karolina. Nu är det en helt ok deckare som Viveca Sten har skrivit, men oj, vilken bra familjeskildring och kärlekshistoria det hade kunnat bli!

2 kommentarer:

  1. Jag råkade köpa hela den här serien när Adlibris reade ut e-böcker. Har inte läst något av Sten innan så det ska bli spännande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har läst/lyssnat på två böcker i serien och tycker de är helt ok. Avkopplingslitteratur,

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.