2 sep. 2014

visning pågår

Visning pågår (ljudbok)

Avslutar augusti och sommarmånaderna med ännu en svensk deckare och ännu en bok av Sofie Sarenbrant. Visning pågår är del tre i serien om polisen Emma Sköld, men den här gången blev det för mycket relationer och för lite polisarbete. Emma har lämnat Hugo, blivit tillsammans med mäklaren som sålde deras bostad och är nu (äntligen) gravid vilket ställer till det lite när det gäller hennes förmåga att utföra sitt jobb. Sarenbrant har dessutom tryckt in några humörsvängningar, misstro mot blivande pappan och behovet av att "bygga bo". Lite för mycket sådant och jag lyssnar emellanåt mest vidare för att jag inte behöver anstränga mig och det är skönt att somna till en ljudbok.

Brott finns det förstås och den första som dör är Hans. Det har varit visning i huset kvällen innan och på morgonen hittas Hans död av sin sexåriga dotter. När det visar sig att mordvapnet är en av familjens köksknivar blir Hans fru Cornelia misstänkt och intagen på förhör. Den som passar Astrid medan Cornelia är hos polisen är Emmas syster Josefine som har problem i sitt äktenskap. Se där, ytterligare ett relationsspår! Cornelias relation till sin mördade make har inte heller varit bra och hon har under många år levt i skräck för sin våldsamme make. Mordet på Hans är dock inte bokens enda mord. Snart sker ytterligare mord kopplade till husvisningar och misstankarna mot måste nu riktas mot någon annan men ingen självklar mördare finns i sikte. Mitt uppe i allt har vi också Emmas ex Hugo som inte kan acceptera att Emma gått vidare till en annan man utan gör sitt bästa för att förstör för Emmas nya man.

Det blir aldrig riktig spännande utan puttrar mest på och det var inte vad jag hade förväntat mig så jag är lite besviken på den här boken. Å andra sidan är det ingen fullständig katastrof så jag kommer säkert att lyssna på del fyra i serien om Emma Sköld och hoppas att den inte innehåller alltför många dagishämtningar och VAB-dagar utan mer polisarbete och mer fokus på brottsutredningen.

2 kommentarer:

  1. Synd. Jag tänkte nog att den skulle vara bra. Men då behöver jag inte lägga lästid på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle bara rekommendera den till någon som absolut måste läsa alla delar i en serie. Om du inte måste det kan du invänta nästa del istället. :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.