30 nov. 2015

ur jord är de komna

Ur jord är de komna - en miljöthriller (mp3-bok)

Ur jord är de komna av Lotta Modin är den första bok jag läser som bär genrebeteckningen miljöthriller och jag misstänker att detta blir en växande genre med tanke på det globala läget när det gäller vår miljö. Modins bok är förutom en miljöthriller också en kortroman vilket innebär att den bara är drygt en timme lång i ljudboksformat. Hinner det bli spännande på så kort tid? Om inte spännande så i alla fall mycket obehagligt och jag vill verkligen inte att den här berättelsen skall vara en framtidsförutsägelse.

Kortromanen handlar om Lisa och David, två miljömedvetna unga människor som flyttar ut på landet för att ge sina båda söner en grönare uppväxt. Det blir dock inte alls det paradis de hoppats på och kampen mot ett oväntat hot skall göra Lisa, som är hemma hela dagarna, helt besatt av problemet medan David har svårt att tro henne och misstänker att hon håller på att bli galen. Mer än så säger jag inte för det skulle bli för mycket spoiler. Jag låter er upptäcka hotet på egen hand, genom läsning eller lyssning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.