4 jan. 2016

allt att förlora

Årets jul- och nyårsledighet är till ända och jag kommer att sakna de lata dagarna med netflixtittande, lässtunder i schäslongen och ljudbokslyssnande i sängen. Imorgon är det jobb som gäller, men på onsdag är det ju röd dag igen. En sista andningspaus innan påsk.

Allt att förlora (pocket)

De senaste dagarna har jag ägnat åt denna spänningsroman,  2016 års första bok, och jag har verkligen tyckt om att lyssna på Allt att förlora av Sabine Durrant. Jag var helt säker på att jag hade räknat ut precis hur allt hängde samman, men se det hade jag inte! Twisten på slutet överraskade mig faktiskt och vem gillar inte sånt!

Gaby Mortimer har en framgångsrik karriär som programledare på en populär morgonshow på tv. Hennes man, Philip, är också framgångsrik och går mer eller mindre helt upp i jobbet med hedgefonden. Allt är perfekt - framgång, äktenskap, en fin dotter och ett stort fint hus. Så, under en löprunda i parken, hittar Gaby ett död kvinna, Ania Dudek, och från det ögonblicket förändras allt i Gabys liv. Hon blir snabbt huvudmisstänkt vilket påverkar såväl privatliv som arbetsliv för Gaby. Hennes make är på affärsresa i Singapore och hon försöker hålla god min inför honom, men allt faller sakta sönder runt henne. Med journalister som häckar utanför hennes hem är det kanske något oväntat att den som till slut blir hennes hjälp i hela denna soppa är en frilansjournalist som hon lovar en exklusive intervju. De försöker nysta i fallet för att frikänna Gaby från alla misstankar, men det visar sig vara ett rätt komplicerat projekt.

Jag tycker om Durrants sätt att bygga upp berättelsen. Den är möjlig att lösa, även om nu jag hade fel, men ändå vill jag bara lyssna vidare. Det är intressant, inte nervkittlande, men spännande på något sätt ändå. Gabys reaktioner är mycket trovärdiga och även om jag ibland stör mig på att hon inte berättar allt som händer henne för maken, så är det fullt förståeligt, Deras äktenskap är på något sätt villkorat med framgång som villkoret. Det är på ytan ett kärleksfullt par, men mycket är på Philips villkor. Gaby slits mellan att försöka intala sig själv att allt är ok trots att polisen frågar ut henne och tycks ha henne under bevakning, att det finns logiska förklaringar till att folk stöter bort henne, och att med tilltagande ångest inse sanningen om vad som händer henne. Jag gillar inte nödvändigtvis Gaby som person, men jag älskar gestaltningen av henne. En bra start på bokåret!

2 kommentarer:

  1. Den här vet jag att jag kikade på när den kom ut, men jag skaffade den aldrig. Den är bra alltså?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.