17 jan. 2016

en skymt av paradiset

En skymt av paradiset

Den nyutexaminerade unge prästen Martin Luthersen får tjänst som kyrkoherde i den lilla församlingen Näversjö i Härjedalen, en församling som stiftet helst skulle vilja slå ihop med den intilliggande församlingen Grundstavik. Näversjö brottas med vikande siffror både vad gäller medlemstal och ekonomi och som inte det vore nog håller det starkt lutande kyrktornet på att rasa. Av stiftet får det inga pengar till renoveringen och nu är det upp till Martin att lösa allt detta. In på arenan kommer en återvändande och världsberömd konstnär. Kanske kan han vara en del av räddningen? Martin beger sig ut på tiggarstråt till konstnären och det är bara början på allt som kommer att hända såväl Martin som församlingen.

Hejdlöst är ordet jag tänker på för att beskriva En skymt av paradiset av Björn Lundén. Ännu en gång har jag råkat ut för en sådan där bok som jag tror skall bli rolig, men som snabbt spårar ur alldeles och det osannolika blir bara för mycket. (Att jag aldrig lär mig!) Martin Luthersen (inga kommentarer till namnet!) är dessutom en figur som jag har svårt att uppleva som trovärdig. Varenda kvinna som passerar honom får honom på fall och han är så stammande och osäker att det blir löjligt. Att författaren är överdrivet förtjust i att kommenterar hur söta och vackra alla kvinnor är blir också rätt tröttsamt. Klichéerna haglar förstås även vad gäller framställningen av kyrkvaktmästaren, äldre kvinnor i församlingen, konstnären och hans colombianska fru och i princip alla andra som dyker upp i boken. Uppläsaren, Magnus Schmitz, ägnar sig, som grädde på moset, åt att läsa med fejkade spansk brytning. Big no no!

Nej, det här var ingen bok för mig, men jag lyssnade klart bara för att jag inte orkade leta reda på någon annan ljudbok i trötthetsdimman tidigare i veckan. Nu är det snart ny vecka och nya tag och nästa ljudbok blir förhoppningsvis bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.