1 jan. 2016

bokgeografi 2015



Källa

Jag gör en sista sammanställning av bok- och läsåret 2015 och då handlar det om bokgeografi. Jag har, som alltid, läst mest böcker som utspelar sig i Sverige och det är kanske inte så konstigt eftersom jag enbart läser på svenska och skall jag läsa världslitteratur i någon större omfattning måste det nästan vara i form av en läsutmaning. Utmaning, ja. Det blir ett utmaningsfritt 2016 för mig och lustläsning blir mitt enda fokus. Vi får väl se om det håller hela året eller om det dyker upp någon oemotståndlig läsutmaning framåt sommaren.

Årets läsning har tagit mig till olika platser i Norden, Europa, Nordamerika, Afrika och Asien, men inte en enda bok som utspelar sig i Oceanien och Sydamerika har blivit läst. Sydamerika lockar sällan om jag skall vara ärlig och så hemskt mycket litteratur från Oceanien ges väl inte ut på svenska. Eller? Kanske har jag fel. Nå, jag bekymrar mig nu inte så särdeles mycket över att alla världsdelar inte är representerade. Det kommer nya år och ny chanser! :)

I nedanstående sammanställning har jag räknat in både böcker och enstaka noveller och jag har utgått från i vilket land boken eller novellen huvudsakligen utspelar sig. Min bokgeografi 2015 såg ut så här:

Norden 
Sverige 50 st. Norge + Svalbard 4 st. Danmark 2 st. Finland 1 st. Island 1 st.

Europa
England 17 st. Frankrike 6 st. Tyskland 3 st. Ryssland 2 st. Schweiz 1 st. Spanien 1 st.

Nordamerika
USA 7 st. Kanada 1 st. Guadeloupe 1 st.

Afrika
Marocko 1 st. Egypten 1 st. Botswana 1 st. Sydafrika 1 st.

Asien
Israel 1 st. Japan 1 st. Afghanistan 1 st.

Påhittade länder: 3 st
Mumindalen: 1 st
Många olika länder i samma bok: 1 st

När jag ändå var i gång och räknade på allt möjligt bokrelaterat räknade jag för första gången hur många böcker och noveller som var skrivna av kvinnliga respektive manliga författare. Det visade sig att jag läst något mer av kvinnliga författare än av manliga. För mig är det dock inget som egentligen spelar någon roll. Jag läser de böcker jag vill läsa och varken väljer eller väljer bort på grund av kön. Men, det kan ju vara kul att se statistiken i alla fall. ;)

Böcker/noveller av kvinnliga författare: 65
Böcker/noveller av manliga författare: 46

Nu blir det inte fler sammanställningar av bokåret som gått utan nu blickar jag framåt mot 2016 och hoppas att det blir ett minst lika bra läsår som 2015.

11 kommentarer:

  1. Fyren mellan haven är en fin roman från Australien - om du vill få med en iår! Gott Nytt Läsår önskar jag dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyssnade på den för ett par år sedan. Underbar roman! Tänker fortfarande på den ibland. God fortsättning på nya året!

      Radera
  2. Inte Portugal?!?!?!? 😝😝😝

    SvaraRadera
    Svar
    1. :p :p :p skulle stå i stället för det svarta

      Radera
    2. Tyvärr, inget från Portugal. Får skärpa mig! :))

      Radera
  3. Jag läser också bara på svenska, egentligen, och det kan bero på att jag nog faktiskt gillar svenska författare bäst. Eller nordiska, om man så vill :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske är så för mig också. Har inte tänkte på det. Tydligt är iaf att jag alltid läser mest från Norden och Europa så det bekanta och närliggande lockar uppenbarligen. :)

      Radera
  4. Kul med alla sammanställningar! :) Det där med att läsa "världslitteratur" är verkligen en utmaning.. Men liksom du så kommer jag inte att tvinga mig att försöka läsa fler böcker från olika länder. Vi får se vilka länder som dyker upp nästa år, helt enkelt.. Gissningsvis blir det mest svenskt. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart det blir mest svenskt även för mig. :) Men, med lite tur finns det med några fler böcker från andra länder vid nyår 2016.

      Radera
  5. Länder och fördelningen mellan dem är inget jag (heller) tänker på när jag läser. Min "utmaning" för i år är helt enkelt bara (om det ändå vore så "bara".. haha) att läsa mer! :) och kanske att försöka blogga något om min läsning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att "bara" läsa mer är lättare sagt än gjort har jag märkt. :) Jag ska läsa ett par högskolekurser på distans under våren så jag tror det blir mindre skönlitteratur läst för min del.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.