23 jan. 2016

bokbloggsjerka 22 - 25 jan

jerka11

Den här veckan är det lurigt i bokbloggsjerkan. Först förstod jag inte riktigt frågan, men nu har Annika varit snäll och förtydligat den. Inte för att det gjorde det lättare! :)

"Jag hade egentligen tänkt ställa frågan om vilka utmaningar du har tänkt ge er i kast med i år, men jag har sett att väldigt många redan har besvarat den så den får bli en bonusfråga som ni får svara på om ni vill.

I stället vill jag veta vilken bok/vilka böcker du tycker är bäst som är baserad/e på tv/film. Det är även möjligt att vända på den här frågan: tv/film -> bok/böcker. Du väljer själv vilken variant du vill svara på.

Ber om ursäkt för att jag ställer något  ”luddiga” frågor. Förtydligande: Bok/böcker som baseras på tv-serie/film (som mitt exempel, med det undantaget att handlingen i den inte har något med själva serien att göra eftersom Sarah och Holder möts för första gången här),  alternativt tv/film som baseras på en bok (filmatisering)."

Jag tror faktiskt att jag aldrig har läst en bok som är baserade på en tv-serie eller en film. Visste knappt att det fanns. TV-serier och filmer baserade på böcker har jag däremot sett ett otal och när det gäller film blir jag ofta lite besviken, medan tv-serier kan vara riktigt bra, så jag väljer en tv-serie baserad på en bok när jag besvarar veckans jerka. (Även om jag fortfarande tror att jag missuppfattat frågan en aning)

Jane Austen är en författare jag inte alls kommer överens med. Tycker hennes böcker är rent urtrista, men filmerna och tv-serierna däremot - jag älskar dem! Bästa av dem alla är fortfarande BBC:s miniserie Pride and Prejudice/Stolthet och fördom från 1995 där jag och många andra för evigt förälskade oss i Mr Darcy. Jag har sett om den ett par tre gånger och mina ögon tindrar fortfarande. :)

18 kommentarer:

  1. Jag har inte läst Austen sedan gymnasiet. Tyvärr är inte kostymdrama riktigt min grej så har aldrig varit förtjust i tv-serierna heller. Men jag gillar Colin Firth! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Firth har gjort många bra roller. Jag är väldigt förtjust i kostymdrama, särskilt brittiskt.

      Radera
  2. jag gillar både Jane Austens böcker och filmerna som baserats på dem. inte alla inspelningar, kanske. Colin Firth är en favorit. men jag säger som du vad det gäller Tolkiens böcker och filmatiseringarna av dem. gillar inte böckerna men tycker om filmerna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar varken film eller bok av Tolkien så du tänker nog på någon annan. Firth däremot - en riktigt bra skådis!

      Radera
  3. Jane Austen är lite för mycket romantik för mig, men en film med Colin Firth tror jag inte att jag någonsin tackat nej till :)

    SvaraRadera
  4. Jo, vet du, det finns åtminstone en bok baserad på en TV-serie. Det är Folke Mellvigs Kullamannen från 1960-talet. Först skrev han filmmanus. TV-serien spelades in och gjorde succé. Då skrev Folke en bok också. Jag har inte läst den. Det finns de som hävdar att den inte är så välskriven, men det låter jag vara osagt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där låter inte som någon särskilt lockande bok. Tror jag avstår. :)

      Radera
  5. Har inte läst Jane Austen, och inte heller filmerna och serierna som bygger på hennes böcker. Borde göra det någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppa över läsningen och gå direkt på filmatiseringen, säger jag. :)

      Radera
  6. Det här är väl typiskt engelsmän, dom är fantastiska på TV-Serier, kan till och med titta på Agatha Christie fast jag aldrig gillat hennes böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Engelska deckare på tv är alltid sevärt! Föredrar tv-serierna framför böckerna faktiskt. I deckargenren är jag mest förtjust i svenskt.

      Radera
  7. Pride and Prejudice är min favoritausten - både som bok och filmatiserad :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att det är Austens bästa, även om jag föredrar filmatiseringar framför boken.

      Radera
  8. Jag håller med dig, den filmen är underbar :) Så frustrerad jag blir varje gång, på att det trasslar så innan de kan få varandra. Colin Firth är förresten otroligt bra i alla filmer jag sett med honom. Inte minst i Kings Speech. Böcker av Jane Austen har jag i bokhyllan, men har inte läst dem. Skall försöka igen vid tillfälle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Firth är jättebra i The Kings Speach och en hel del annat. Austenböcker blir det inga fler för mig (har läst ett par tre stycken) men nya filmatiseringar ser jag gärna!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.