12 sep. 2019

ett stulet liv

Ett stulet liv (ljudbok)

Rebekka, sjutton år, är dotter till en dansk ambassadör och år 2000 bor familjen i Uganda. En förälskelse har lett till en graviditet och på väg till sjukhuset där Rebekka ska föda sitt barn krockar bilen med en annan bil och när Rebekka vaknar efter olyckan har hon förlorat både sitt barn och sin mamma. Sedan hoppar vi framåt i tiden, till år 2017, och Rebekka som har en karriär inom mäklarbranchen får ett cancerbesked. Hon är i akut behov av en benmärgstransplantation och när hennes far inte visar sig vara en passande donator måste han också erkänna det han hållit hemligt i sjutton år. Rebekkas barn dog inte utan överlevde bilolyckan och adopterades bort. Rebekka ger sig nu ut på jakt efter sin dotter. I boken Ett stulet liv av Anna Ekberg får vi också ta del av Rebekkas dotters liv och det är ett liv fyllt av våld, övergrepp och en rad andra svårigheter.

Boken kan sägas vara en mor och dotter-skildring även om de nu inte känner varandra. Men det handlar också om svek och hur dessa påverkar människor. Boken är en thriller, vilket märks framför allt i bokens andra halva där spänningen trappas upp för att till sist nå sin kulmen. Om jag ska vara ärlig tycker jag det är synd att det är en thriller. I romanform hade berättelsen kunnat få ett annat lugn och allt hade kunnat fördjupas på ett sätt som nu inte sker eftersom det måste bli spännande mot slutet. Jag känner mig lite snuvad på en riktigt bra historia, men första halvan tilltalar mig mycket i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.