27 sep. 2019

moratorium

Moratorium (inbunden)

Allt tar sin början på ett scoutläger där en flicka brinner inne medan de unga scoutledarna Jonathan och David tar en simtur, berusade är de också. Skuldkänslorna måste de nu hantera och Jonathan klarar det sämst. Tio år efter lägret är han försvunnen. Davids liv rullar på betydligt bättre, men plötsligt faller allt samma då frun lämnar honom och Skatteverket ska driva in en stor skuld han har till följd av en misslyckad företagssatsning. Så dyker Jonathans pappa upp och erbjuder David en stor summa pengar för att David ska ta reda på vad som hänt Jonathan. Ett mord sker och det hela blir än mer komplicerat.

Jag har egentligen inget att klaga på vad gäller den här boken. Det är välskrivet, särskilt med tanke på att det är en debut. Kanske ibland att det blir, för genren, lite väl ordrikt och förklarande, men det är typiskt sådant som försvinner i bok två av författaren. Historien i sig med försvinnandet och fonden med scoutlägret fungerar också bra. I boken är det väldigt många trådar och just nu är det inte vad jag vill ha, i alla fall inte i en deckare. Jag vill ha nåt mer snabbläst, med mer driv. Det är något med alltihop som inte engagerar mig och helt ärligt så tror jag att det mest beror på min egen rastlöshet än att boken har brister. För det har den ju i princip inte. Det är bara fel läge och med en tredjedel kvar av boken lägger jag undan den, men säger att jag gärna ger Monica Rehn en chans till med bok nummer två.

(Rec.ex från Modernista)

2 kommentarer:

  1. Åh, den där måste jag läsa snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väl värd en chans! Det var som sagt bara inte vad jag ville ha just nu.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.