6 sep. 2019

20 questions book tag

Bildresultat för 20

Sincerely Johanna har tillsammans med Systrarnaböcker snappat upp en book tag hos Lottens bokblogg och naturligtvis kan jag inte låta bli att hänga på.

1. How many books is too many books in a book series?
Det där är svårt för det beror lite på genre. Deckare tycker jag kan hålla för ganska många böcker, men huvudkaraktärerna måste på något sätt utvecklas om det ska fungera i sisådär tio böcker (eller mer). Trilogier är ju populärt, men jag föredrar nästan alltid romaner som är avslutade efter en bok.

2. How do you feel about cliffhangers?
I spänningsgenren är de oftast välkomna.

3. Hardcover or paperback?
Jag kommer alltid att älska pocket (även om jag på senare år läst mer inbundet).

4. Favorite book?
Omöjligt att svara på.

5. Least favorite book?
Jag brukar inte läsa ut böcker jag inte fastnar för.

6. Love triangles, yes or no?
Kan funka om författaren gör det med finess.

7. The most recent book you just couldn’t finish?
Socker, salt och nya chanser av Claire Sandy. Var nog inte på humör för den typen av feelgood.

8. A book you’re currently reading?
Ljudboken Ett stulet liv av Anna Ekberg. Bara lyssnat drygt en timme, men den verkar lovande.

9. Last book you recommended to someone?
Band av Domenico Starnone.

10. Oldest book you’ve read?
Det är ju något utdrag ur något gammalt diktverket eller så från litteraturvetenskapen.

11. Newest book you’ve read?
Kanske Ålevangeliet av Patrik Svensson

12. Favorite author?
Finns ju ett antal förstås och just nu står det helt still ...

13. Buying books or borrowing books?
Jag köper inte så mycket böcker längre eftersom jag dels får en del rec.ex, men också för att jag till så stor del lyssnar på böcker. Nu flyttar jag riktigt nära biblioteket igen så jag tänker att jag ska låna mer. Hur det blir får vi se.

14. A book you dislike that everyone else seem to love?
Det lilla bageriet på standpromenaden av Jenny Colgan.

15. Bookmarks or dog-ears?
Hundöron alla gånger! I egna böcker då - inte i biblioteksböcker. I låneböcker får jag motvilligt hitta någon papperslapp och stopp in.

16. A book you can always re-read?
Läser inte om böcker.

17. Can you read while hearing music?
Ja, men det måste vara instrumentalt eller sjunget på något språk jag inte alls förstår.

18. One POV or multiple POVs?
Jag tycker nog att både funkar lika bra, men flera berättare ställer högre krav på författaren. Det får inte bli rörigt eller hanteras slarvigt.

19. Do you read a book in one sitting or over multiple days?
Det tar i princip alltid flera dagar för mig att läsa eller lyssna klart på en bok. Har aldrig varit typen som kan sitta i fem - sex timmar och bara läsa.

20. One book you read because of the cover.
Gröna fingrar sökes av Annika Estassy. Visade sig också vara en riktigt mysig bok som jag verkligen gillade!

2 kommentarer:

  1. Jaha du. Så du gör hundöron du ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajamän! Både uppe och nere på sidorna. Helt hejdlös och allmänt oförbätterlig. :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.